F1 bloggen om "Ferrari-gate"

0:29 min

Radiosportens F1-bloggare Fredrik af Petersens om nya regler i F1-världen och "Ferrari-gate".

Jag trodde i min enfald att den nuvarande krisen skulle få alla formel 1 teamen att hålla ihop. De sista dagarna har man bland annat diskuterat att en högsta gräns på budgeten. En önskan och förslag som de små teamen lagt fram för länge sedan men inget har hänt tills nu.

Först såg det ut som om alla var överens men så plötsligt kommer den fruktade egoismen fram. Ferrari hotar med att dra sig tillbaka om kravet på en ännu lägre budget går igenom. I de möten som teamcheferna haft de senaste åren har nästan alltid slutat med att man inte kommit överens. Alla har bara sett alla förslag som en nackdel för det egna stallet. Man kan tycka och tänka vad man vill om f.d. chefen Bernie Ecclestone. Han regerade sitt “kungarike“ enligt den italienska prinsen Machiavellis mycket framgångsrika princip. Härska genom att dela. Så Mr. F1 fick alltid genom sina förslag, eller kanske bättre skrivet, krav.

Jag undrar om Ferraris teamchef Mattia Binottos hot är hans eget eller kommer från högsta chefen för Fiat Chrysler koncernen John Elkann. Om det är Binottos behöver man förhoppningsvis inte ta det på fullt allvar. Men om det kommer från Elkann ligger det mer tyngd bakom och då måste man ta det på allvar.

Vad kan ligga bakom hotet?

Egentligen är kanske svaret enkelt. Förra året hade Scuderia en bil som inte hängde med och man trixade med motorn. Då började man vinna. Tills ett par av de andra stallen började misstänka att allt stod inte rätt till. Fia kollade och plötsligt var Sebastian Vettel och Charles Leclerc inte lika snabba längre. Ingen skugga skall falla över de två förarna. De kör bara den bil de får och har så vitt jag vet absolut inget inflytande på vad som finns under skalet.

Och efter vintertesterna ansåg ett par experter att årets modell inte såg ut att vara mycket bättre. Därför var Ferrari också till en början emot att de nya reglerna skulle skjutas upp till 2022, för det skulle ju innebära ytterligare ett förlorat år. Och nu budgettaket.

I skrivande stund har bara en teamchef yttrat sig och kritiserat Ferrari och dess teamchef Binotto, det är Zak Brown från McLaren. I mycket fina och diplomatiska ordalag anser han att en viss kollega är en idiot som inte förstår vad som händer och verkar vara helt världsfrånvarande.

 – Om Ferrari vill hoppa av så kan de göra det. F1 är viktigare än ett team. Ärligt sagt så saknar jag ord för att kommentera, säger han.

Förra året bestämdes en maximal budget på 175 miljoner dollar från 2021. Nu diskuterar man att sänka den till 145 för säsongen 2021. En summa som Mercedes nu gått med på. Och till 130 2022.

– En ny och mycket utmanande begäran, anser Binotto.

– Det kan man inte nå utan omfattande offer och då tänker jag i första hand på våra anställda. Om den översta gränsen sänks ytterligare vill vi inte komma till en punkt då vi måste överlägga var vi kan utnyttja vår racing dna i val för andra möjligheter.

Scuderia har ca 1.500 anställda och sänks budgeten ytterligare anser man sig inte kunna behålla alla. Behöver ett F1 team verkligen så stor personal?

– I F1 har vi stall med helt olika förutsättningar och som arbetar i olika länder med olika lagar och sätt att arbeta. Därför är det inte så lätt att genomföra strukturella ändringar med att vi rakt över sänker kostnaderna.

Man har heller inget emot idén att sälja en komplett bil om det krävs för att de mindre skall klara sig. Men då måste reglerna ändras för där står det klart och tydligt att varje team måste bygga sitt eget chassi.

Red Bulls Christian Horner har ett förslag som delas av Binotto: Att i stället för att sänka budgeten ytterligare så skall de mindre teamen kunna köpa en fjolårs bil från RB, Ferrari och Mercedes. När det gäller motorer och vissa andra delar så har Scuderia redan Haas som kund och via Alfa Romeo det schewziska teamet med samma namn. Mercedes levererar till Williams och Racing Point och nästa år också till McLaren. Men kommer man att sälja till självkostnads pris? Tror jag knappast, utan med vinst. I så fall är vi tillbaka i samma situation igen. En finansiell klyfta mellan de stora och de andra. Och vad skall man med en ett år gammal bil som inte har en chans mot de nya?

Enligt Binotto måste F1 vara och förbli i toppen när det gäller teknologi.

– Om vi ändrar på det så riskerar vi att sänka nivån till klasserna under oss.

Jag har ett enkelt och kanske lite kontroversiellt förslag. Måste F1 vara toppen av den tekniska utvecklingen? Så vitt jag vet så intresserar det inte en stor majoritet av fansen. De vill se spännande lopp, med många bilar som kör tätt ihop och dramatiska omkörningar. Hur kan man lösa det? Kanske genom att stoppa det tekniska raseriet och delvis gå tillbaka till en enklare teknisk bil där föraren bestämmer allt utan hjälp från en massa elektroniska hjälpmedel. Risken att komma i nivå med till exempel F2? Inte om man samtidigt ändrar deras regler.

Pressavdelningen hos Ferrari dementerar.

– Vi vill klargöra att vad Mattia sa handlade inte om att Ferrari skulle lämna F1, utan att han bara fastställde att Ferrari kunde titta på andra möjligheter parallellt till F1.

Eller finns det en helt annan bakgrund till Binottos uttalande?

Ferrari gate. Det handlade om att man ökat insprutningen i motorn mer än vad som är tillåtet.

Fia skickade för några månader sedan ut ett pressmeddelande att man nått en överenskommelse med Ferrari angående ett eventuellt brott mot reglerna. I det stod att det man kommit överens om var hemligt och man inte skulle gå in på detaljer. Kritiken från alla håll var massiv.

– Om ni frågar mig skulle jag gärna vara i den situationen att kunna berätta alla detaljer men Ferrari var emot det. De blev straffade men vi kan inte tala om detaljerna, sa Fia presidenten Jean Todt i en intervju med motorsport.com, och sätter därmed sitt gamla stall under press.

En enkel fråga. Hur kan Ferrari bestämma vad Fia får eller inte får berätta? Vad döljer Ferrari? Är teamledningen arga för att Todt sagt något som de inte gillar och försöker sätta hårt mot hårt?

Zak Brown säger också när Binotto pratar om etik och transparens så vore det bra om han talade om detaljerna.

Inte första gången som Ferrari sätter sig på tvären. Snarare tradition. Egoismen hos Ferrari sitter i högsätet istället för att tänka på F1 och dess framtid.

Det tyckte tydligen Fia och dess president Jean Todt för nu har organisationen infört en regel och det är ett dråpslag mot Scuderia.

Tidigare gällde total enighet för att genomföra en ändring. Ett veto räckte för att stoppa en ny regel. Nu räcker det med en majoritet. Så det innebär att Ferrari kan protestera så mycket de vill men det hjälper inte för om alla andra är för ett förslag så måste även det mest legendariska teamet rätta in sig i ledet.

– Under ovanliga omständigheter och när Fia anser att en ändring är nödvändig för att säkra ett mästerskap räcker det med en majoritet, står det i paragraf 18.2.4 i Sportkodex.

Chapeu bas Monsieur le Président.