F1 kämpar för sin överlevnad

Red Bull bekräftar att F1-säsongen startar på deras hemmabana i juli.

Samtidigt förlängs stängningen av F1-fabrikerna.

Nu kämpar Formel 1 för sin överlevnad.

Sedan slutet av mars månad har F1-fabrikerna varit stängda. Redan då togs beslutet att flytta fram det obligatoriska sommarlovet till mars-april. I normala fall måste fabrikerna vara stängda i två veckor, i år har den stängningen förlängts flera gånger och ligger nu på 63 dagar för teamen samt 49 dagar för motortillverkarna. Detta för att spara så mycket pengar som möjligt i en sport som blöder och som har svårt att komma överens om hur kostnaderna ska reduceras.

Sommaren 2019 kom teamen överens om ett kostnadstak på 1,75 miljarder kronor från och med 2021. Det fanns ett antal undantag, men stallen var överens om att summan successivt skulle sänkas.

Sedan tog COVID-19 över vår värld.

Enbart racing online

Pandemin stängde ner så väl idrott, som infrastruktur, ekonomi och samhällen med en våldsam fart. När jag besökte testerna i Barcelona den sista veckan i februari var det ingen som ens pratade om att att den enda racingen som skulle bedrivas under våren 2020 var online.

Den rådande pandemin har flyttat fram regeländringen till 2022 och den har även tvingat fram krav på att sänka budgettaket ytterligare. Det är ett krav som inte alls gillas av de tre större teamen. Red Bull, Mercedes och Ferrari vill alla se ett högre tak för de team som säljer komponenter och ett lägre tak för kundteamen.

Den oenigheterna är en anledning till att FIA ( internationella bilsportförbundet) nu har omarbetat sin sportkod så att man i kristider inte längre behöver ta hänsyn till att teamen är överens utan kan genomföra ändringar när en majoritet av teamen är för ett förslag. Detta kan påverka beslutet om ytterligare en sänkning av budgettak eftersom inte längre ett team, i det här fallet Ferrari, kan blockera en förändring.

Red Bull bekräftar premiär i juli

När det gäller F1-kalendern för 2020 finns just nu ingen officiell kalender, även om F1 har uttryckt önskemål om att genomföra upp till 19 deltävlingar i år. Det kan tyckas som en vansinnig lösning när världen fortfarande är upp och ner och ur ett åskådarperspektiv är det enkelt att tala för att säsongen bör läggas ner. För F1 är det precis tvärt om.

De ekonomiska förlusterna är så stora att teamen inte har råd att avsluta säsongen utan att man ens kört en meter. Ett F1-team som inte tävlar tjänar inte heller några pengar – men kostnaderna kvarstår.

Ett 2020 utan att tävlingar skulle inte bara få konsekvenser för nästa år utan även för säsongen 2022. Sporten är uppbyggd kring ett system där placeringen i VM de två senaste säsongerna lägger basen för den bonusutbetalning som är avgörande för de enskilda teamens existens.

Därför har F1 nu arbetat extremt hårt för att få fram någon form av tävlingskalender som håller sig inom det avtal som gör att tv-bolagen måste betala, inom de sportsliga avtal som gör att en världsmästare kan koras och inom de avtal som gör att både sponsorer och F1 måste betala de utlovade summorna till teamen.

Arbetet har lett fram till att Red Bull bekräftar för österrikisk radio att man ska arrangera två lopp utan publik på sin egen bana i Spielberg den 5 och 12 juli. Enligt Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko fortsätter sedan tävlingarna i Europa innan mästerskapet så småningom avslutas i Bahrain och Dubai i början av december.

Ur så väl sportslig som känslomässig synvinkel blir det en märklig säsong. Samtidigt har Formel 1 inget val.

F1 kämpar för sin överlevnad.

Följ ämnen i artikeln