Startsida / Inlägg

Hockenheim, Imola och F1 förlorar 2 miljarder

av Anna Andersson
Hockenheim 2004
Michael Schumacher firar på Hockenheim 2004 (TT)

I går presenterade Indycar ett startdatum för 2020. Nu konkretiserar F1 sina planer. Det pratas om Imola och Hockenheim.
Casey Carey, F1-boss, bekräftar att man diskuterar med flera banor.
– Vi pratar även med arrangörer som normalt sett inte finns med i vår kalender. Vi vill säkerställa att vi ser på alla möjligheter, säger han enligt motorsporttotal.com.

Hockenheim eller Imola i F1 2020?

Det kan betyda att banor som Hockenheim i Tyskland och även Imola i San Marino kan bli aktuella för F1 2020.
Målet är fortfarande att starta den 3-5 juli i Österrike, köra i Europa till i september och sedan vända öster ut för att så småningom avsluta säsongen i Bahrain och Abu Dhabi i mitten av december.

När vi ändå är inne på banor bekräftar Emerson Fittipaldi för Autoweek att den planerade deltävlingen i Miami, Florida, skjuts upp ett år.
– Den kommer absolut att köras om två år, säger han.
Det är år 2022 det.
IndyCar bekräftade i går att man startar den 6 juni, natten till den 7 svensk tid. Du läser mer om det här, jag fick tag på Marcus Ericsson sent i går. Här hittar du också planen för resten av säsongen.

F1 tappar 84 procent av sina intäkter

För F1, precis som för många andra, har pandemin varit ett hårt slag. Liberty Media, som äger rättigheterna till Formel 1, bekräftar att intäkterna under det första kvartalet har minskat från 246 till 39 miljoner dollar (84 procent). 2019 gjorde F1 en förlust på 47 miljoner dollar det första kvartalet, 2020 handlar det om en förlust på 137 miljoner dollar. Under det första kvartalet 2020 skulle två F1-lopp ha genomförts, i Australien och Bahrain och det gav  2 miljarder i minskade intäkter. Med största sannolikhet kommer förlusterna under det andra kvartalet att vara ännu större. F1 har fortfarande inte kört en meter i tävlingssammanhang under 2020.

Vettels framtid?

Nytt kontrakt? /(TT)

Vid sidan av årets kalender snackas det också mycket om Sebastian Vettels framtid. Enligt italienska medier har tysken avböjt ett första kontraktsförslag. Han var inte intresserad av ett kontrakt över ett år. Nu skriver både Gazzetta dello Sport och Auto Bild Motorsport att Ferrari har erbjudit honom ett avtal ö er två år, 2021 och 2022 inklusive en option. Ferraris teamchef Mattia Binotto har flera gånger påpekat att Vettel är förstavalet. Det gjorde han även inför mina öron i samband med testerna i Barcelona tidigare i år.
Om Vettel tackar nej pratas det om tre kandidater, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz eller Antonio Giovinazzi.

Snabba nyheter

Trots den nuvarande krisen där Claire Williams befarar att F1 kommer att tappa flera team finns det ett team som arbetar för att ta sig in i F1 2022. Panthera.
– Vi lever, projektet är inte avslutat, säger teamchef Benjamin Durand till motorsporttotal.com
Jag har inte så värst bra koll på projektet, det kanske ni har?

Det sägs att det handlar om pengar från Asien, att Tim Milne (tidigare Toyota och Renault) blir aerodynamikchef och att en motorleverantör är klar.
En annan sak som 8 maj för med sig är årsdagen av Gilles Villeneuves död. Nu har det passerat 38 år sedan F1-ikonen omkom under kvalet till Belgiens GP på Zolder. Gilles Villeneuve anses fortfarande vara en av tidernas största F1-förare, även om han aldrig vann någon VM-titel.

Det gjorde däremot hans son Jac, med Williams 1997.

Trevlig helg!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB