Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Indycar

”Det kommer att bli en stor utmaning för alla”

NEW YORK. Marcus Ericsson, 29, förbereder sig som bäst för Indycars premiär – som kommer köras under exceptionella förhållanden. 

Han och de andra förarna flygs in till Texas Motor Speedway för ett superkomprimerat race där säkerhetspådraget är uppvridet till max. Något som paradoxalt nog riskerar att höja risken på banan. 

– Det kommer bli extremt påfrestande. Framför allt mentalt, säger Ericsson.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Marcus Ericsson är laddad för Indycarpremiären.
Foto: TT
Texas Motor Speedway i Fort Worth i Texas.
Foto: STELLA PICTURES
Marcus Ericsson under testerna i februari.
Foto: WALTER G ARCE SR GRINDSTONE MEDI / ZUMA PRESS TT NYHETSBYRÅN

Indycarförarna var snudd på ute på premiärbanan i St Petersburg i Florida i mitten på mars när beskedet kom: säsongen skjuts upp på grund av coronapandenin. 

Sedan dess har seriens förare fått hålla sig hemma och, ja, försöka hålla sig i form. Ericsson har tränat på egen hand med cykel, löpning och vikter i huset utanför Indianapolis.

– Jag har tillbringat tid med tjejen så klart, och hennes hund är här, så vi har pysslat med den. Och man får laga mat och baka och allt sånt där man inte har tid med annars i vanliga stressiga livet. Men det är klart att det har varit långa veckor. Så det är väldigt kul att vi har ett datum nu som inte är så långt borta heller.

https://www.instagram.com/p/B_JG4nYBM0y/

För ja, den nya planen som Indycar la fram i april spikades förra veckan – det blir premiär den 6 juni i Fort Worth i Texas. 

Nu blir det till att försöka att få till en så pass vettig försäsong som möjligt, på den tid som är kvar. 

– Oftast inför en säsong så har man ju tester och sånt där som bygger upp inför första racet. Nu har vi inte det utan det kommer bara vara direkt till Texas och köra i gång endagseventet. Det blir speciellt, så det blir ännu mer viktigt att förbereda sig på eget sätt så jag har redan börjat kolla på videos från föregående år från Texas för att förbereda oss, och går jag igenom mina noter och så från förra året därifrån, och så är det ju mycket snack med teamet. Det har varit många Skype-möten.

Det som det varit mindre av under karantänen – inget alls, närmare bestämt – är träning i bilen. Ericsson och de andra kommer få lov att ge sig ut på banan utan att ha bekantat sig med bilarna på banan annat än på uppvärmningen samma dag som racet körs. 

För att minimera tiden vid banan, och därmed minska risken för smittspridning, trycks nämligen träning, kval och lopp ihop på samma dag. Vanligtvis är det utspritt över flera dagar så det finns tid till justeringar och återhämtning innan själva racet. 

Indycar har beställt dubbla specialflyg som ska flyga från basen i Indianapolis till en liten flygplats i Fort Worth i närheten av banan, uppger banchefen Eddie Gossage för NBC. Vanligtvis räcker ett, men nu vill man öka avstånden mellan dem ombord. Sedan ska bussar köras direkt till Texas Motor Speedway, där man måste genomgå en hälsokontroll för att släppas in. Publiken, den är portad.

Lunch och middag serveras på innerplanen, eftersom ingen får lämna området under tiden. Bussarna – som rengjorts under loppets gång – ska sedan köra alla tillbaka till flygplatsen direkt efteråt.

– Det kommer bli en stor utmaning för alla: att man ska köra träning, kval och race – allt på en och samma dag, när man inte har tävlat sen… ja, september förra året. Så det kommer bli extremt påfrestande. Framför allt mentalt, men även för kroppen. Man är inte van med att köra de här bilarna i de här extremt höga G-krafterna så jag tror det kommer vara riktigt påfrestande för både kropp och skalle. 

https://www.instagram.com/p/B8ckILmhM58/

Många lär vara väldigt taggade på att komma i gång, samtidigt som de kan vara rostiga efter att inte ha kört race på så länge. Och så ska man satsa fullt i hög hastighet. Hur påverkar det?

– Jag tror det kommer vara väldigt speciellt. Det kommer vara en väldigt svår utmaning för alla oss. Och det kommer vara många som är laddade till tänderna, och vill sätta i gång säsongen på ett bra sätt så det kommer nog bli en riktigt häftig tävling faktiskt, på grund av alla de här omständigheterna. 

Att det är just på banan nordväst om Dallas storstadsområde gör sitt till också. 

– Det är en supersnabb superspeedway. Man ligger i 350 blås i snitt ungefär och det är bara murar runtomkring. Och det inte är mycket rakt fram på, utan det svänger i stort sett hela tiden, med otroligt brant bankning – lutning, alltså – i kurvorna. Det blir väldigt, väldigt höga G-krafter för kroppen att utstå. Det är av de mest extrema banorna på kalendern. Och just det här att du har nästan ingen felmarginal, ett litet misstag kan betyda ordentlig krasch och slutkört. Jag vet från förra året att man hade ett otroligt högt adrenalinpåslag när man körde på den banan, så det är en av de absolut häftigaste banorna, säger Ericsson från Kumla. 

Det blir också första racet för Marcus Ericsson för stallet Chip Ganassi Racing (där Felix Rosenqvist också återfinns). I år ska ha Ericsson ta sin första seger, är tanken. 

– Det är första gången jag sitter i en toppbil i ett toppteam i min seniorkarriär, i ett vinnarteam. Så jag känner en jätte-jättemöjlighet att kunna visa vad jag går för i år. Man har ju märkt redan att de är väldigt duktiga och att det finns en vinnarkultur i teamet, så det känns verkligen som en jättechans, och jag är superladdad att ta den här chansen. 

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.