Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Seat har byggt framtidens elracer

Förberedelserna för mästerskapet Pure ETCR går vidare. Seat vill leverera tävlingsbilarna till teamen och har nu uppdaterat den första elracerbilen med nytt chassi och ny drivlina.

Foto: Cupra

Som ni vet har Volkswagen-gruppen presenterat nya generationer av kompaktbilarna i Golf-klassen. Och med en ny Seat Leon ute på vägarna behövdes även den eldrivna racerbilen Cupra e-Racer byggas om.

Designen från Cupra Leon plockades med till racerbilen och tack vare lite bättre aerodynamik kan racerbilen nå 270 km/h. Nya Leon är längre än föregångaren och även tävlingsbilen har vuxit fem centimeter på längden. Stötfångare, hjul och vingar har fått en helt ny design.

Seat har uppdaterat batteriet med fler celler. Nu finns totalt 6 270 enheter och även kylningen av batteripaketet har förbättrats. Det nya bätteriet väger 500 kg. Enligt Seat har batteriet också skyddats lite bättre mot skador vid en krasch. Med fler celler har mjukvaran för energihantering uppdaterats och Seat har lärt sig en hel del om batteriteknik från Volkswagens rekordbil ID.R.

Den nya racerbilen är lättare men samtidigt styvare tack vare nya material och en iver att spara på vikt i flera komponenter.

Fyra elmotorer skjuter iväg e-Race 0-100 km/tim på 3,2 sekunder.

Foto: Cupra

Om racerbilen behöver laddas mellan heaten så kan batteriet fyllas på cirka 50 minuter. Kraftuttaget är på 500 kW vilket motsvarar cirka 670 hästkrafter.

Idén var att visa den nya serien, tävlingsbilarna och det tänkta formatet den här sommaren. Men det återstår att se om det blir några tävlingar då coronautbrottet stoppat många arrangörer. Pure ETC skulle bland annat köra uppvisningslopp under Goodwood Festival of Speed i juli.

Seat har redan kontrakterat förarna Jordi Gené och Mattias Ekström för den nya serien Pure ETCR.