Rosenqvist inför premiären: ”Det är knäppt”

Uppdaterad 2020-06-04 | Publicerad 2020-05-22

Det har gått nio månader sedan Felix Rosenqvist körde ett lopp.

Om två veckor startar IndyCar säsongen med ett ovalrace under hårda restrektioner.

– Vi förare hålls bort från alla risker, vi kommer att existera i en bubbla, säger Rosenqvist.

Amerikanska NASCAR startade om sin säsong den 17 maj, om två veckor följer formelbilsserien IndyCar efter. Då startar säsongen på ovalbanan i Texas, helt utan publik och eventet kommer att genomföras under en enda dag.

Efter nio månaders uppehåll ska förarna genomföra träning, kval och race på en ovalbana där hastigheterna mäts till över 300 km/timmen.

– Det kommer att vara oerhört tufft, men jag är väldigt fokuserad och vill dra igång säsongen, säger Felix Rosenqvist.

– Samtidigt är det en märklig start, vi lever fortfarande i karantän, jag har inte kunnat besöka fabriken och även om jag pratar mycket med ingenjörerna är det inte samma sak som när man kan vara där och själv känna på bilen. De känns som om vi tryckte på paus i mars och nu äntligen får trycka på start igen.

”Minimal risk att bli smittad”

Felix Rosenqvist, hans teamkollegor Marcus Ericsson och Scott Dixon har, som de flesta andra teamen i IndyCar, sin bas i Indianapolis. Den 6 juni reser de till Texas på morgonen, genomför en träning, ett kval och ett race innan de återvänder hem.

Hela evenemanget är noga förberett, ska genomfölas utan publik och efter ett speciellt protokoll.

– Det känns som risken för att vi ska sprida något eller bli smittade är minimal, säger Felix Rosenqvist.

– Från avresa till hemkomst kommer vi att ha distans från varandra, det finns regler för hur många som får vara i garaget, alla ska ha specialtillverkade ansiktsmasker hela tiden och vi förare får inte vara i närheten av våra team och garage utan bara sätta oss i bilen. Vi förare hålls bort från alla risker, vi kommer att existera i en bubbla. Det kommer att vara jättekonstigt.

Med vilken känsla förbereder du dig?

– Det är knäppt, men det är än så fantastiskt att man kör racet med tanke på alla komplikationer och kostnader. Det är otroligt viktigt för sporten att serien kommer igång och det känns kul. Det är rätt att göra detta.

Går det att fokusera på det sportsliga i ett sådant läge?

– Det är det svåraste, man måste på åka dit med inställningen är att det är på allvar, inte något ploj bara för att allt är annorlunda. Det är tävling, jag ska slåss om en seger, jag ska inte åka dit och försöka undvika att bli smittad. Jag måste fokusera på körningen och låta alla andra ta hand om allt som rör COVID-19.

Målet – att lyckas på ovaler

I fjol slutade han sexa i mästerskapet, men hade svårigheter att anpassa sin körning till ovalerna. Han var med om två otäcka olyckor under säsongen och har under vintern koncentrerat sig på att förbättra just körningen i ovaler. Under årets komprimerade säsong avgörs fem av 14 deltävlingar på ovalbanor.

– Det är säsongsstart och det är viktigt att ta poäng, självklart blir det annorlunda när det är just en oval och det känns viktigt att jag får betalt för det jobb jag gjort under vintern. Det hade varit extremt skönt att inleda säsongen med en positiv känsla på just ovaler, säger Felix Rosenqvist.

– Jag kommer inte att vara nöjd förrän jag känner att jag kan vinna även på ovaler och det är med den känslan jag vill lämna den första helgen.

Bottas till Renault? Mercedes på väg bort? F1-bloggen med racingnyheter

IndyCar 2020 - nytt schema för Rosenqvist och Ericsson

1) 06.06: DXC Technology 600

Texas Motor Speedway, Fort Worth, Texas (oval)

Startid: 02.45 (7 juni svensk tid)

2) 04.07: IndyCar Grand Prix 1

Indianapolis Motor Speedway Road Course, Indiana (traditionell racerbana)

Starttid: 21.50 (svensk tid)

3) 11.7: REV Group Grand Prix at Road America 1

Road America, Elkhart Lake, Wiscinsin (traditionell racerbana)

Startid: 18.50 (svensk tid)

4) 12.7: REV Group Grand Prix at Road America 1

Road America, Elkhart Lake, Wiscinsin (traditionell racerbana)

Startid: 18.50 (svensk tid)

5) 17.07: Iowa 1

Iowa Speedway, Newton, Iowa (oval)

Startid: 03.00 (18 juli svensk tid)

6) 18.07: Iowa 2

Iowa Speedway, Newton, Iowa (oval)

Startid: 03.00 (19 juli svensk tid)

07) 09.08: Honda Indy 200

Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio (traditionell racerbana)

Starttid: 18.45 svensk tid

8) 23.08 104th Running of the Indianapolis 500 presented by Gainbridge

Indianapolis Motor Speedway, Indiana (oval)

Starttid: 19.00 (svensk tid)

9) 30.08: Bommarito Automotive Group 500

World Wide Technology Raceway at Gateway, Madison, Illinois (oval)

Starttid: 21.00

10) 13.09: Grand Prix of Portland

Portland International Raceway, Oregon (traditionell racerbana)

Starttid: 21.40 svensk tid.

11) 19.09: Firestone Grand Prix of Monterey

WeatherTech Raceway Laguna Seca, Monterey Kalifornien (traditionell racerbana)

Starttid: 21.25 svensk tid.

12) 20.09: Firestone Grand Prix of Monterey 2

WeatherTech Raceway Laguna Seca, Monterey Kalifornien (traditionell racerbana)

Starttid: 21.25 svensk tid.

13) 3.10 Indianapolis GP 2

Indianapolis Motor Speedway Road Course, Indiana (traditionell racerbana)

Starttid: 21.50 (svensk tid)

14) 25.10 Firestone Grand Prix of St. Petersburg

Streets of St. Petersburg, Florida (stadsbana)

Starttid: 20.30 (svensk tid)

Fotnot: IndyCar sänds i Viaplay och Viasat Motor.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.