Af Petersens F1-blogg: De stora frågetecknen under coronapausen

0:33 min

Trots att inte en enda F1-bil kört ett enda varv in anger (som engelsmannen säger) 2020 så korsar det ena ryktet det andra.

Varför har Lewis Hamilton inte skrivit på ett nytt kontrakt? Stannar Valtteri Bottas kvar hos Mercedes? Slutar Sebastian Vettel? Gör Fernando Alonso comeback? Och drar sig Mercedes tillbaka och säljer teamet?

Det sista är enligt insiders inte helt otroligt för koncernen måste spara och kritiker, som blir mer och mer högljudda, vill att man slutar med all sponsoring och det gäller inte bara F1 utan också formel E. Förra året hoppade man av DTM.

Man har ju nått alla uppsatta mål och det finns inte mer att vinna säger man. Tvärtom. Nu kan man bara förlora prestige. Man kan dock gå med på att stanna kvar som motorleverantör för då tjänar man pengar.

Den franska finansministern har sagt att om inte Renault tar emot statshjälp är risken stor att märket försvinner och därmed också F1-stallet. McLaren funderar på att ta ett stort lån och som säkerhet har företaget sin värdefulla samling av racerbilar och fabriken. Enligt Sky uppskattas värdet av samlingen till ca 250 miljoner pund. För ett par veckor sedan fick man avslag av den engelska regeringen om ett stöd på 150 miljoner pund.

Williams konto har också krympt dramatiskt och från den nya föraren Nicholas Latifis pappa har man fått ett lån på 56 miljoner euro och som säkerhet sätter man också upp sin samling, fabrik och mark.

Och eftersom Coronaviruset har hittills stoppat alla lopp så har den kommersiella ägaren Liberty Media också drabbats hårt och förlorat många miljoner dollar eftersom inkomsterna varit lika med noll.

Det var teamen. Förarna?

Så här tidigt på ”säsongen” behöver man egentligen inte förhandla men det innebär inte att ryktena tystnar. Att det inte händer så mycket beror kanske också på att flera har redan skrivit på för 2021. Daniel Ricciardo till McLaren och Carlos Sainz till Ferrari.

Av toppförarna är det bara Lewis Hamilton och Valtteri Bottas som inte har klart för nästa år. Hos Mercedes finns alltså två platser lediga och hos Renault en. Ferrari förlängde Charles Leclercs kontrakt med fyra år på redan i december.

Hos Red Bull är det också fullt med Max Verstappen och Alexander Albon.

Sebastian Vettel? Inget vet utom han själv. Seb har ingen manager men pratar alltid med Bernie Ecclestone när han vill ha ett råd. Mr E säger att det vore helt otroligt med Lewis och Sebastian i samma lag och Mercedes är dumma om man inte skriver med tysken.

Att Mercedes inte tycks ha någon brådska kan beror på ett par orsaker. Dels som sagt ryktet om att ledningen kommer att sälja teamet men även om man inte gör det så vet ju ingen hur framtiden ser ut. Mycket hänger på utvecklingen med det förbannade viruset. Om man stannar kvar måste Mercedes också titta på finanserna och förarnas löner.

Enligt absolut inte bekräftade uppgifter vill Lewis gärna tjäna 90 miljoner dollar. Hur mycket vill Seb ha för att inte känna sig underlägsen skulle han bli stallkompis med den sexfaldige mästaren? Och jag tror inte att Mercedes har råd med eller ens är villiga att betala två sådana löner. De ansvariga i fotbollsvärlden har ju också börjat diskutera spelarnas löner.

Visserligen skulle fansen i Tyskland jubla men man måste vara realistisk och inse att chanserna är minimala. Tillkommer ytterligare en faktor. Skulle Lewis gå med på att ersätta sin lojale stallkompis Valtteri Bottas? Knappast.

Toto Wolff kan som teamchef  dock inte helt blunda när en fyrfaldig mästare finns på marknaden.

– Jag känner Seb som en rak och ärlig människa och hans resultat behöver vi inte ens diskutera. Kanske är en tysk förare i ett tyskt team perfekt för marknadsföringen, säger han i en intervju med österrikiska ORF.

– Och vi är bara intresserade av förare som kan leverera resultat. Men det handlar också om den långsiktiga strategi som vi följt de sista åren.

Med det menar Wolff nog bland annat åldern. Sebastian är 32, blir 33 den3 juli, Valtteri är tre år yngre.

Men skall man tolka teamchefen Toto Wolffs ord så stor nog inte Sebastian högst upp på inköpslistan.

– Vi är lojala mot våra nuvarande förare och vill inte börja förhandla när säsongen inte ens har börjat, säger han till RTL.

– Först när den har börjat kan vi se vilka möjligheter det finns och utvärdera dem.

Dessutom är Valtteri betydligt billigare än Sebastian. Inget ont menat med det men en fyrfaldig mästare kan kräva mer i lön än en förare som inte vunnit något titel.

Finns en vinkel till varför det kanske kommer att ta lång tid. Om man redan idag släpper en förare kan han ju ta med sig en massa hemligheter om årets bil och det är riskabelt för nästa år blir det inga större ändringar. Det tekniska reglementet är mer eller mindre djupfryst.

Lewis lär ha börjat prata med Mercedes om en förlängning. Har stallet också börjat diskutera med Valtteri?

Finländaren har bara haft ett års kontrakt sedan han kom till Mercedes och man kan förstå honom när han redan under vintertesterna i Barcelona sa att han vill ha ett svar så snabbt som möjligt om det blir ett nytt. Förra året var det Esteban Ocon som var hans otrevliga skugga och hotade hans position. Den blev han av med när Mercedes släppte fransmannen som vandrade vidare till Renault. Nu är det kanske men bara kanske Sebastian Vettel istället.

Hos det tyska teamet handlar det inte bara om vem som skall köra bilarna utan också vem som är stallchef 2021. Toto Wolffs kontrakt går nämligen också ut. Och Lewis lär ha sagt att ett villkor för att han skall stanna kvar är att Wolff finns där som teamchef även nästa år.

Wolff äger 30% av teamet. Tidigare var också Niki Lauda delägare men efter hans bortgång lämnade familjen tillbaka hans del till Mercedes.

– Jag förhandlar med Mercedes och det handlar inte bara om mitt arbete som teamchef utan också vad vi gemensamt gör med företaget i framtiden. Och det diskuterar vi nu, bekräftar österrikaren.

Hans gode vän Lawrence Stroll har med andra kompanjorer, en av dem är Wolff, mer eller mindre tagit över sportvagnstillverkaren och nästa år kommer hans team Racing Point att ändra namn till Aston Martin. Självklart har det spekulerats mycket om Wolff skulle bli ny chef för teamet eller bli CEO för Aston Martin. Wolff förnekar bägge varianterna.

– Att jag är med i Aston Martin är bara en ren finansiell investering.

En annan minoritetsägare är ingen annan än Mercedes.

Att skriva något om en eventuell kalender resten av året är svårt för läget ändras ju dag för dag. Det senaste är att det blir inget dubbel GP på Silverstone för den engelska regeringen har infört 14 dagars karantän för alla som kommer till ön. Och jag tror inte att de tre team, Ferrari, Alpha Tauri (f.d. Toro Rosso) och Alfa Romeo har lust med det.

Å andra sidan betyder det ju också att de sju team som är baserade i England måste varje gång de vill åka hem efter Hockenheim och Ungern, som har nämts som ersättning för Silverstone, tvingas till 14 dagars isolation.

Om allt går som det skall blir det två lopp i Österrike, den 5 juli och 12 juli, men utan publik eller media. Bara tv. Mellan loppen kommer alla sitta i husarrest i hotellen, alla stall bor på olika, och släpps bara ut fyra dagar senare. Red Bulls motorsportschef Helmut Marko sa förra veckan att han var smått övertygad om att eftersom man lättar på restriktionerna skulle man kunna släppa in publik. Det blev ett mer eller mindre rungande nej från Österrikes hälsominister.