Formel 1-Bloggen

Af Petersens om publik i F1: "Fortsätt att drömma"

0:49 min

Radiosportens F1-expert Fredrik af Petersens bloggar om säsongsstarten.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Den här helgen startar formel 1-säsongen efter 3,5 månaders uppehåll på grund av coronaviruset. Än så länge är åtta lopp inplanerade och det räcker för att man ska kunna kröna en världsmästare. Om det blir fler beror helt och hållet på hur viruset sprider sig i världen. Flera lopp har blivit inställda men arrangörerna i Brasilien och Mexiko säger att tävlingarna kommer att köras och att de kommer att tillåta åskådare. Kan bara säga: fortsätt att drömma.

När det gäller pressen är bara tio utvalda journalister plus några fotografer på plats. De har valts ut av Fia och Liberty Media men med inskränkningar. De bor alla på samma hotell och körs med buss till och från banan. De får inte lämna pressrummet på hela dagen och på kvällen får de inte heller gå ut. Alla tv-kommentatorer sitter hemma i respektive land och i depån och där annars många tv-reportrar och kameramän trängs, kommer det bara att finnas en eller två. FOM kommer att sköta tv-bevakningen med cirka 60 medarbetare.

Det är inte bara F1 som körs den här helgen utan också F2, F3 och Porsche Supercup så med alla funktionärer och alla andra som arbetar på och runt banan finns cirka 2 000 människor på Red Bull Ring.

Mycket har ändrats för att loppen ska kunna genomföras. Här är en genomgång.

Teamen består av max 80 personer. Alla måste ha mask och hålla avstånd. Det blir svårt i garagen. Där kommer man att arbeta i små grupper. Alla har testats senast fyra dagar innan de kommer till Red Bull Ring och där kommer tester att genomföras regelbundet, minst var femte dag. Absolut ingen kontakt med någon från ett annat team för att reducera risken att någon ska bli smittad till ett absolut minimum. Dessutom kommer alla att ha en corona-app som kommer att reagera om någon trots allt blivit smittad. Men skulle någon i en grupp bli smittad kommer hela gruppen att isoleras. Alla team bor på olika hotell och ingen får lämna det på kvällen och heller inte måndag till torsdag nästa vecka när det andra loppet körs den 12 juli. Alla reser sedan separat till Ungern där samma regler gäller.

Helt tomma läktare gäller. Det finns dock ett rykte som säger att några holländare och andra entusiaster är på väg. De kan antagligen gå genom skogen, som omringar banan, och sätta sig på en kulle ovanför banan. Kanske tillsammans med de kor som normalt betar där. Inga gäster eller sponsorer. I Ungern blir det också folktomt och i England har polisen redan nu gått ut med varningar: försök inte ens komma i närheten av Silverstone. Man kommer att stoppa alla som ändå försöker.

Glöm alla stora ”palats” som under flera år varit teamens högkvarter för både personal, inbjudna gäster och pressen. De har ersatts av tält med minimal personal.

Tidigare gällde en regel som begränsade hur många timmar ett team fick arbeta. Man följde den regel som EU satt upp. Den regeln har nu tagits bort och man har dragit ner nattsömnen från nio till åtta timmar, det vill säga man får arbeta längre. Förra året tog det inte mer än två till tre timmar att byta en motor. I år räknar man med den dubbla tiden.

Inget fritt val längre med däcken, Pirelli kommer att ge alla förare samma blandning. Förarna får 13 omgångar var. Två hårda, tre medium och åtta mjuka. Vilka blandningar det är ändras från bana till bana.

Söndagen inleddes alltid med en förarparad. Alla stod på flaket på en lastbil och kördes runt banan samtidigt som de blev intervjuade. Inte i år. Kanske blir de istället utfrågade när de sitter i sina garage.

Under alla år har vi blivit vana vid att se massor av människor promenera på gridden innan loppet. För ingenjörer ett perfekt sätt att kolla detaljer på andras bilar. Teamen, gäster och ”kändisar”, som vill visa upp sig. Plus massor av mekaniker. I år blir det däremot tomt. Max 40 personer från varje stall. Depån stängs 20 minuter innan starten och däcken ska vara fastsatta fem minuter innan lamporna slocknar. Tävlingsledaren har ett kanske ännu större inflytande än tidigare och har rätten att bestämma att det blir ingen uppställning på gridden utan alla lämnar depån, kör ett uppvärmningsvarv och ställer upp sig på sin plats innan starten går direkt.
En annan tradition försvinner också. Ingen champagnedusch på prispallen, för den existerar inte längre. Istället får segraren själv hämta pokalen som kommer att stå på gridden.

Professor Gérard Saillant är Fia´s medicinska chef och den som har sista ordet när det gäller viruset.

– Det som kan hända i Österrike kan skilja sig helt och hållet från vad som väntar oss i Ungern, säger fransmannen i en intervju med L’Équipe.

– Varje land har andra regler och det kommer att ha ett inflytande på hur vi kommer och måste uppföra oss på banan. Finns ju också skillnaden mellan om en bana ligger på landet som i Österrike eller i en stad.

Hungaroring ligger bara drygt 20 kilometer från Budapest centrum.

– Vi kommer att göra allt för att minimera risken och vi arbetar tillsammans med Röda Korset och speciellt tillsammans med experter som kommer att testa alla i depån.

– Jag anser inte att vi måste ställa in ett lopp som vi gjorde i Australien om någon blir smittad. Allt har utvecklats så mycket sedan dess. I dag kan vi reagera mycket snabbare när det gäller tester, diagnoser och karantän för alla som som varit i kontakt med någon som smittats. Att ställa in tävlingen skulle ju vara det samma som om att stänga en tunnelbana bara för att en passagerare blivit positivt testad.

Skulle någon bli smittad finns reserver. Teamen har sina tredje förare, som redan nu är beredda på att de kanske får ta över, och på fabrikerna finns också ingenjörer och mekaniker på stand by.

Sista ordet går till F1-chefen Chase Carey som pratar om Black lives matter.

– Det är dags att erkänna problemen som är större än någon enskild sport eller land.

– Loppen kommer också att bli en plattform för F1 att komma tillsammans och uppnå resultat mot de mest viktiga problemen som hotar oss som en sport och världen.

– Därför kommer vi i Österrike stå gemensamt och högt och tydligt säga att rasism måste upphöra. Vi kommer att hela helgen visa vårt fulla stöd för kampen mot orättvisor och själva öka våra egna ansträngningar att göra F1 mer olikartad och med fler inkluderade.

– Som en global sport måste vi representera skillnaden och sociala bekymmer hos våra fans men vi måste också lyssna mer och förstå vad som behöver göras och sedan se till att det sker.

Den som varit mest högljudd den senaste tiden är Lewis Hamilton, som för en vecka sedan gick med i en demonstration i London. Han har också övertalat Mercedes att lackera sin och Valtteri Bottas bilar svarta.