F1-bloggen: Därför vann Bottas – Ferrari stora besvikelsen

Var Valtteri Bottas den rätte föraren som vann året första formel 1-lopp? Utan tvekan.

Niki Lauda visade alltid sin högaktning när en av Mercedes förare segrade genom att alltid lyfta på sin mössa och buga. Det hade utan tvekan gjort för Valtteri.

Vilken skillnad mellan två förare som kör om ett kontrakt. Och en förare på pallen som ingen hade räknat med. Det var kort beskrivet Österrikes GP.

Att köra ett helt lopp med regerande och sexfaldige mästare några meter bakom sig  i 71 varv under 1,5 timme  krävs att man inte har några tävlingsnerver. Inte ens av stål. Så vitt jag kunde se gjorde han inte ett enda misstag. Inte ens ett litet. Däremot blev de som satt på kommandobryggan smått nervös ju fler varv som kördes. Ett par andra förare, som hade en Mercedesmotor, tvingades ge upp och anledningen hittade man snabbt.

Både Valtteri och Lewis Hamilton fick order om att inte köra över kantstenen, som är ganska hög och gör att bilen skakar ordentligt. Sensorerna blir skadade, framförallt de som vid växellådan, och tvingade några att lägga av. Men finländaren ville vinna. Det ville Lewis också. Så bägge körde för fullt. Tills den andra och strängare ordern kom och då lugnade de ner sig.

Enligt teamchefen Toto Wolff såg det redan från början ut som man skulle tvingas bryta på grund av att antingen upphängningar och eller växellådan brakade ihop. Alltså var man tvungna att säga till på skarpen.

Dagen började dåligt för Lewis. På lördagen kallades han upp till domarna för att han inte kört långsammare när den gula flaggan visades. Efter vissa förklaringar fick han inget straff. Men senare kunde domarna se en video filmad från hans bil och den bevisade klart och tydligt att han skulle ha sett flaggan och slagit av på tempot. Så på söndag morgon kom beskedet. Ner från andra till femte rutan på gridden.

Någon skillnad mellan Valtteri och Lewis?

Ja. Finländaren var under hela helgen något snabbare i kurvorna och det var nog den avgörande faktorn i loppet. Lewis kom tack vare DRS-systemet ifatt men aldrig om och Valtteri behövde aldrig blockera.

För Valtteri var den här segern otroligt viktig. Han kör ju för ett nytt kontrakt. Och med den här uppvisningen måste han ha stärkt sina chanser. På plats fanns nämligen också Daimler chefen Ola Källenius och vem vet. Det är kanske hans ord som blir avgörande för de sista dagarna har ryktet om att Sebastian Vettel kanske fortfarande är aktuell som stallkamrat till Lewis nästa år. Men den fyrfaldige mästaren gjorde bort sig vid en omkörning. Han var helt enkelt för ivrig och förlorade en given poängplats. Och vem krockade han med? Ironiskt nog med sin efterträdare hos Ferrari Carlos Sainz. Någon chans att komma på pallen hade han dock aldrig.

Helgens negativa överraskning?

Om det rådet det ingen tvekan. Ferrari. Charles Leclerc blev med nöd och näppe sjua i kvalet. Sebastian bara 11:a. Att Charles ändå blev tvåa var inget annat än rena rama bondturen och för att så många framför honom tvingades bryta. I ärlighetens namn måste man säga att Scuderia har gort ett dåligt arbete under vintern för trots att fabrikerna har varit stängda under 63 dagar har de andra förbättrat sina bilar sedan testerna i Barcelona i februari men inte Ferrari. Gick man i ide i Maranello?

Teamchefen Mattia Binotto säger han att blev överraskad att de gjort så stora framsteg. De andra teamen blev överraskade att Ferrari var så dåliga i träningar och kval. Eller rättare sagt så långsamma. Misstanken att man smusslade med motorn förra året har dykt upp igen och bästa beviset att det är sant säger man är ju att bägge förarna var så långt efter. Och den som lyssnade på Vettel efter kvalet fick en liten chock. Han erkände utan omsvep att teamet tillhör mittfältet.

Binotto har sagt att deras uppdatering kommer först till tredje loppet i Ungern. Men då kan det vara för sent för det blir nog en ganska kort säsong.

Besvikna var också Max Verstappen och Alexander Albon. Holländaren med tekniskt problem och engelsmannen för att han missade en säker plats på pallen efter en närkontakt med Lewis.

Vems var felet? Domarna ansåg att det var mästaren och gav honom ett tidsstraff på fem sekunder. Man ser dock klart och tydligt att han inte vrider på ratten åt vänster men domarna ansåg att han tydligen med avsikt gled ut till vänster för att han visste att Alexander var på väg om och ville stoppa honom.

Finns det en positiv överraskning?

Ja. McLaren och Racing Point. Redan förra året såg man att McLaren var på väg upp ur formsvackan och vad som gör deras många fans ännu gladare är att man tydligen tagit ytterligare ett steg framåt trots en allvarlig finansiell kris under vintern.

Förra veckan löstes det genom ett lån från en bank i Bahrain. Lando Norris blev trea och firades som vinnare av teamet. Ok han fick den platsen för att Lewis fick tidsstraffet men engelsmannen hade ändå kommit på pallen som trea. Carlos Sainz femma.

Kimi Räikkönen var en av många som tvingades bryta. Han som alla andra som körde med Ferrari motorn var alltför långsam för att ha en chans att komma i mål bland de 10 bästa. Men det var inte anledningen till att han bröt. Höger framhjul lossnade och virvlade runt som ett löv i en höststorm. Som tur blev ingen av de som låg bakom träffade men teamet kommer att få ett saftigt straff. Sådant får bara inte hända.

Om vi glömmer Mercedes, som enligt Valtteri kör i en egen liga, har det blivit tuffare i mittfältet. Avståndet mellan McLaren, Racing Point och nästan alla andra har minskat. Undantaget Alfa på grund av motorn och tyvärr Williams. Nicholas Latifi klassades som 11:a men var sist i mål och George Russel tvingades bryta.

Om en vecka körs nästa lopp på Red Bull Ring.

Vinner Valtteri igen? Håll tummarna.