Motorsport

F1-bloggen: Förarna är lika dumma som bilarna är dåliga

0:50 min

Vinner inte den ene så vinner den andre men alltid en Mercedes. I säsongens första lopp var det Valtteri Bottas. I det andra Lewis Hamilton.

Och det trots att teamchefen Toto Wolff förklarade att den sexfaldige mästaren inte körde för fullt. Om det stämmer är risken stor att Max Verstappen och resten av gänget redan nu får sikta in sig på att köra om tredjeplatsen. Den andra är nog reserverad för finländaren. Om han inte helt plötsligt börjar utmana sin stallkamrat på allvar. En önskedröm? Ja. Realistiskt? Kanske.

I de två första träningspassen var det Valtteri som var snabbast men Lewis verkade ha slagit in på fel väg. Lagom till kvalet, som kördes i ösregn, stämde allt och var helt otroliga 1,2 sekunder snabbare än Max Verstappen, som är bland de bästa när det är halt.

Under de sista åren har jag skrivit det ena positiva ordet efter det andra om teamet och de två förarna. Vet inte var och hur jag skall hitta fler. Så låt mig titta på de andra. Efter två lopp lika många överaskningar. McLaren. Lando Norris har utvecklats snabbt och jag är övertygad om att han tillsammans med Max och Charles blir en stark trio. Och nästa säsong kör McLaren med en Mercedesmotor. Racing Point. Den enda lite svaga länken hos RP är Lance Stroll men Sergio Perez gjorde en suverän uppkörning och blev av fansen vald till loppets förare.

Ferrari?

På social media beskrevs en tifoso, vad många nog tycker. De bägge förarna är lika dumma som bilarna är dåliga.

Förra helgen var det Sebastian Vettel som gjorde ett misstag och den här gången var det Charles Leclerc, som fick ett hjärnsläpp. Försöker tränga sig förbi på insidan redan i tredje kurvan. Man vinner aldrig ett lopp på första varvet. Resultatet blev att bägge fick bryta.

– För en gångs skull var experterna på min sida och sa att det var Charles fel, sa Sebastian med ett leende. Måste ha känts befriande.

– Fattar inte vilket gap som han såg.

Fanns några kommentatorer som tyckte att Charles var modig som erkände sitt fel. Modig? Varför? Han gjorde ju bort sig så modig är inte det rätta ordet utan ärlig är det rätta.

Ferraris teamchef Mattia Binotto får också kritik.

Niki Lauda sa för ett par år sedan att mannen bakom Ferraris framgångar var Binotto men det var när han var ansvarig för utvecklingen av bl.a. motorn. Hans arbete som teamchef har inte varit lika lyckat och nu pekas han ut av utomstående experter, f.d. förare och ingenjörer, som källan till teamets svårigheter.

Inte bara för att bilen är underlägsen konkurrenternas utan också för de underliga förklaringar till varför Sebastian Vettel inte fick ett nytt kontrakt. Vad Seb sa var rena rama motsatsen till vad Binotto påstod.

Det är inte bara Scuderia som tycks ha stannat upp i utvecklingen utan också de team som kör med den italienska motorn. Så slutsatsen hos de flesta i depån är att det är en följd av av vad som hände förra året då italienarna blev anklagade för att ha använt en motor som inte var helt enligt reglerna. Och följden är att motorn saknar kraft jämfört med Mercedes, Renault och Honda.

Det är på rakorna som årets bil är pinsamt långsam och jämfört med förra året tappar man nästan en sekund.

Vad är skillnaden mellan Ferrari och Mercedes?

Enligt Lewis Hamilton är svaret enkelt.

– Vi är ett team och det finns ingen politik.

Och studerar man hur ledningen i de två stallen arbetar har den sexfaldige mästaren helt rätt.

Jean Todt är den chef som hade de största framgångarna tillsammans med Michael Schumacher och Ross Brawn. En trio som arbetade perfekt ihop och litade blint på varandra. Bakom den fanns en man som tyvärr inte näms så ofta men som har minst lika stor del av triumferna. Designern Rory Byrne. Sydafrikanen byggde alla de bilar som Schumacher blev världsmästare med.

Hos Mercedes lär det vara fem personer med Toto Wolff i spetsen och alla arbetar perfekt tillsammans. Intrycket man får från Ferrari är att där är det bara en som bestämmer och det fungerar inte. Scuderia är också ”ökänt” för att det nästan alltid rått interna maktkamper och att ingen velat ta ansvar när det gått dåligt men alla berömt sig själva när det gått bra. Ett undantag. Åren med Todt & Co. Nu tycks man vara tillbaka i de gamla ovanorna.

Gerhard Berger, som körde för Ferrari i två omgångar och sammanlagt sex säsonger, anser att hela situationen, Ferrarigate, hur man avskedade Vettel och årets bil, har vuxit Binotto över huvudet. Man kan inte vara både teamchef och teknisk ledare samtidigt.

– Teamet har inte den riktiga strukturen. Skulle absolut inte skada om man tittar tillbaka på hur ledningen tidigare var uppdelat, påstår österrikaren.

– Det kommer att ta lång tid innan teamet är tillbaka och blir en svår konkurrent igen.

Gerhard skulle inte bli förvånad om det blir ett byte i toppen igen. Han säger att Binotto är en mycket bra tekniker men kanske inte den bästa när det gäller att leda. En teamchef hos Ferrari skall inte bara vara en tekniker utan också vara politiker, strateg och psykolog när det gäller de två förarna.

Berger pekar på ett par andra team och hur de arbetar. Hos Red Bull finns Christian Horner som teamchef, Adrian Newey som konstruktör och bakom dem motorsportchefen Helmut Marko. Hos Mercedes Toto Wolff och hans gäng. Var och en är ansvarig för sitt arbete och rapporterar till chefen. Hos Scuderia verkar det mer vara en one man show istället för att arbetet är fördelat.

Finns dock en som stöttar Binotto. Louis Camilleri, som är Ferrari´s CEO.

– Vi står i början av något nytt och vi har en långfristig plan. Och även om vi får ett bakslag kan det inte ändra den väg vi slagit in på. Jag är helt säker på att Mattia och hans team kommer att kunna rätta till felen.

Vad säger Toto Wolff. Saknar han kampen mot Scuderia?

– Vi vill självklart att Ferrari blir en stark konkurrent igen och kan köra mot oss samt att vi alla kör enligt samma regler.

– Inget skulle göra mig lyckligare än att om vi har tre fyra stall som kan utmana oss.

Binotto är den 23:e teamchefen sedan 1950. Vem blir den 24:e och när?

Någon lång paus blir det inte. På söndag körs Ungerns GP.