F1-bloggen: Styr kvinnor i Formel 1?

0:34 min

Women power i Formel 1? Ja. Utan tvekan. Max Verstappen kan tacka Hannah Schmitz, Senior Strategy Engineer, och Zoe Chilton, Head of Technical Partnerships, för den överaskande segern i jubileumsloppet på Silverstone. Första loppet vanns av en italienare och 70 år senare en flygande holländare.

Och Hannahs kollegor hos Mercedes gjort bort sig. Har man två ursnabba bilar och förare mot en ensam Max Verstappen måste man vinna. Kanske var man hos Mercedes lite för koncentrerade på den interna kampen mellan Lewis Hamilton och Valtteri Bottas eller tänkte man inte på att med två jämlika förare kan man variera taktiken. Just det gjorde man tydligen inte. Hannah såg svagheten och slog till.

Nog ingen överdrift att säga att man la grunden till Max seger redan i kvalet eller rättare sagt innan, när man bestämde vilka däck man skulle köra det andra med för det är samma som man måste starta loppet med. Skulle tippa att efter råd från Hannah så kom man överens om att köra det andra med de hårda och därmed kanske offra en plats eller två på gridden. Kom som en stor överraskning för alla andra och många undrade nog om man fått solsting. Alla andra startade med de så kallade medium.

– En annan strategi än alla andra och jag hoppas jag får en fördel, sa Max.

Var man ensam om att reagera på att det däck, C2, som Pirelli för en vecka sedan kallade för medium och de här för hårda?

Det var RedBulls plan för att störa Mercedes och det lyckades perfekt. Och teamchefen Toto Wolff fick äta upp sina egna ord.

– Jag är inte övertygad om att deras strategi är den rätta, sa han efter kvalet.

– Mycket beror på om säkerhetsbilen kallas ut eller ej.

Alla körde snällt så den stod parkerad i depån under hela loppet.

– Och Max kommer att få det mycket svårt att göra en bra start. Om det går snett förlorar han ett par platser, tippade österrikaren.

Där fick han också fel.

Valtteri Bottas däremot anande kanske vad som skulle komma.

– Det hårda däcket är bra i loppet. Man kan köra fler varv med dem men de är en liten nackdel i starten. Däcket är mer robust och blir inte så snabbt för varmt.

Trots den inställningen diskuterade han aldrig med teamet att själv köra enligt den varianten.

I starten överraskade Max alla igen. Var direkt trea och sedan handlade det om att utnyttja svagheten och misstagen i Mercedes taktik. När man blev av med ledningen blev man förvirrad och reagerade inte på rätt sätt.

– Stämmer. Vår taktik var inte den bästa, är Valtteris kommentar.

Efter loppet stod han och Lewis bredvid sina bilar och pratade. Kroppsspråket var tydligt. Sura och arga. Ingen gillar ju att förlora.

De två Mercorna kom in ganska tidigt för att byta. Max stannade kvar ute och fick tillsägelse av sin raceingenjör att slå av lite på takten för inte slita för mycket på däcken. Vilken han inte gjorde.

– De känns bra och det är enda chansen att ligga kvar så nära. Jag kommer inte att köra som en gammal tant.

Efter 32 varv kom Max och Valtteri in samtidigt. Ut i samma ordning och därmed var det egentligen avgjort. Om allt håller för Max så är det nästan omöjligt att köra om honom. Varken Lewis eller Valtteri kom ens i närheten så att de kunde försöka.

– Vibrationerna i mina däck var kraftiga och jag kunde inte hänga med Max. Var inte ens säker på att däcken skulle hålla, förklarade Lewis.

I bakhuvudet fanns nog minnet kvar från förra helgen då däcket exploderade på sista varvet.

Kanske hade man hoppats att han bara behövde göra ett stopp. Alla team lyssnar på varandra under loppet så Max ingenjör visste att Lewis hade problem och sa till honom att gasa. Den här gången gjorde han som han blev tillsagd och tog in mycket på ett enda varv. När Lewis tvingades in tog Max över ledningen.

För Valtteri blev loppet ett dubbelt nederlag. Startade från pole, blev trea och trillade dessutom ner en plats i VM-tabellen. Andraplatsen har Max tagit över. 77 mot 73 poäng. Skulle tippa att Valtteri hade ett och annat att säga till de som satt på kommandobryggan.

Förra året fanns det en svaghet i bilen och den tycks man ha i år också. När det är varmt fungerar inte samspelet med däcken som blir för varma alltför snabbt.

Måste skriva något om Sebastian Vettel även om han bara blev 12:e. Även om han gjorde ett litet misstag i första kurvan. Stämningen mellan honom och chefen är långt under fryspunkten.

– Bra kört och resultat, sa man till honom i radion.

För en vecka sedan tog det 17 sekunder innan han svarade. Den här gången brydde han sig inte ens om det. Hoppade ur bilen och försvann utan att säga ett ord till teamet. Bara till pressen.

– Något stämmer inte med bilen.

Kan ju till och med en amatör se. Charles Leclerc är betydligt snabbare med vad som skall vara en identisk bil. De tekniskt kunniga tvivlar starkt på det men tror inte att man medvetet motarbetar den fyrfaldige mästaren. Gäller ju att bli som bra som möjligt i konstruktörs-VM för det skiljer många miljoner dollar mellan platserna. Men då kan man ju också fråga sig varför man kallar in honom när han säger att däcken är perfekta.

– Ni har förstört allt, sa han när var på väg ut efter bytet och hamnade mitt i en klunga.

Pratar i vi-form men menar ni.

– Jag tycker att vi har inte gjort ett bra arbete när det gäller taktiken. Vi pratade om det i morse. Ni vet att ni har förstört den. Jag var tillräckligt snabb för att kunna stanna kvar ute så det fanns ingen anledning att kalla in mig.

Teamchefen Mattia Binotto försvarar sig.

– Det gav Charles chansen att köra upp sig. För teamet var det helt rätt och jag tycker inte att det var en nackdel för Sebastian.

Därom tvistar de lärde.

– Hans lopp förstördes när han snurrade och inte på grund av strategin.

Charles blev fyra.

Finns det något som kan göra situationen bättre för honom? Ja. Gett honom ett nytt chassi.

Vill inte vara taskig mot Valtteri, Lewis eller hela Mercedesteamet men det var enbart skoj att någon annan äntligen vann ett lopp. Vad som är positivt med teamet är att det finns ingen stallorder utan de får köra mot varandra.

– Men lämna plats, sa man till bägge.

Kort paus. På söndag körs Spaniens GP i Barcelona. Trots att staden är mer eller mindre nedstängd har man ändå fått tillstånd. Förarna bor i sina hyrda husbilar inne på banans område. Alla andra bor på hotell men precis som i Ungern får de inte gå ut och åker bara fram och tillbaka.