Racing

Rosenqvist redo för Indy 500

Felix Rosenqvist står klar att ta sig an årets största höjdpunkt: den 104:e upplagan av klassiska Indy 500. Träningarna inför det anrika ovalloppet på Indianapolis Motor Speedway inleds under onsdagen, och markerar starten på uppbyggnaden till världens största race – och kronjuvelen i NTT INDYCAR SERIES – söndagen den 23 augusti.

Foto: INDYCAR & Mattias Persson / Motorsport Publication.

Årets upplaga av Indy 500 blir helt unik, trots tävlingens mer än hundraåriga anor. För första gången någonsin avgörs loppet inte under den traditionella tävlingsmånaden i maj, utan i augusti – och dessutom helt utan publik.

Anledningen stavas förstås coronaviruset, som nu försett Rosenqvist och hans 32 konkurrenter – däribland den tvåfaldige F1-världsmästaren Fernando Alonso – med en uppsättning mycket speciella omständigheter.

– Indy 500 är en exceptionell tävling även under en normal säsong – och i år är läget helt unikt, säger Felix Rosenqvist. Det blir en märklig känsla att genomföra det här loppet inför tomma läktare, och i augusti istället för maj. Det blir antagligen en av de mest surrealistiska upplevelserna i karriären att köra Indy 500, med allt som står på spel, utan någon publik när det i vanliga fall är över 300 000 människor här på tävlingsdagen.

Rosenqvist tog tidigare i år sin första IndyCar-seger i en dramatisk tillställning på Road America. Därmed kommer han till Indy 500 med bra självförtroende i bagaget, men kanske framför allt med ytterligare ett års erfarenhet jämfört med när han debuterade i det amerikanska storloppet 2019.

Den gången tvingades Rosenqvist att bryta i en masskrasch på det 176:e av loppets 200 varv, men lärdomarna som drogs var otaliga – och tidvis tuffa genom Indianapolis Motor Speedways fyra förrädiska kurvor.

– Jag kraschade tidigt under träningen förra året och lärde mig då hur mycket en sådan sak verkligen kan påverka en, fortsätter Felix Rosenqvist. Indy 500 handlar om att trimma in bilen pass för pass, se till att bygga upp självförtroendet, och verkligen jobba på de sista små, små detaljerna. En krasch i 400 km/h kan ställa till det rejält både mentalt och tekniskt. Det var något jag lärde mig den hårda vägen i fjol, och det gör mig betydligt bättre rustad i år. Jag känner mig bättre på alla plan och jag ser fram emot att ge mig ut på banan.

Rosenqvist inleder alltså träningarna inför Indy 500 under onsdagen. Därefter väntar ytterligare två dagars omfattande träning innan fältet går in i den så kritiska kvalhelgen. Där kommer startuppställningen att formeras när placeringarna 10-33 först fastslås under lördagen, och där de nio snabbaste sedan avancerar till Fast Nine; ett fristående segment där de första tre startleden formeras under söndagen.

Efter kvalhelgen väntar några dagars uppehåll innan en sista, avslutande träning genomförs fredagen den 21 augusti. Själva racet – den 104:e upplagan av Indy 500 – startar kl. 20.30 svensk tid söndagen den 23:e och körs som alltid över 500 miles (800 km, 200 varv).

Foto: INDYCAR & Mattias Persson / Motorsport Publication.