F1-bloggen: Racing Point-härvan är förvirrande för mig med

0:35 min

Sverige är på mycket god väg att få en ny internationell toppförare.

Linus Lundqvist. I år kör han i den amerikanska Formula Regional Americas, F3, och har kört skjortan av konkurrenterna. Kan inte skriva annat när han vunnit alla åtta körda tävlingar. Startat alla från pole positon, klockats för massor av snabbaste varv och banrekord. Tror att någonstans i bakgrunden finns Stefan Johansson och hans motto under sin aktiva tid var att kör så det ryker. Och det gör Linus.

När det gäller Racing Point och bromskanalerna har det hänt mycket.

FIA ansåg att de bröt mot de sportsliga reglerna. Straffet blev böter på 400.000 euro (200.000 euro för varje bil) och 15 poängs (7,5 för varje bil) avdrag. Alldeles för milt ansåg McLaren och Williams som tillsammans med Ferrari och Renault ville överklaga. De frågar varför Racing Point får fortsätta att köra med en bil som FIA har straffat.

– Äntligen röjer man upp i de sagor som man berättat i månader att någon har köpt en stor kamera, fotograferat och sedan konstruerat en bil, som man kan köra om en plats på pallen med, efter de bilderna, säger Andreas Seidl, som är McLarens teamchef.

Teamets tekniska chef James Key har sin uppfattning helt klar.

– Ofta hör man att team har kopierat varandra och det stämmer. Men det som är bra med aerodynamiken är att man ser bara 30 procent av helheten. Hur den övre delen fungerar och vilken roll de minsta detaljer spelar ser man inte utifrån. Därför ser man det som Racing Point gjort inte så ofta.

– Ända sedan det första testet i vintras har Racing Points bil kallas för den rosa Mercedesen. Av det man ser så är den mycket lik den tyska bilen årgång 2019 in i minsta detalj. Vad ingen utomstående vet är hur det ser ut under skalet.

Vad man misstänker är att stallets tekniska chef Andrew Green inte bara använt vad man kallar för spionbilder utan istället fått CAD-information och eller teckningar från Mercedes. Finns till och med de som tror att man hade tillgång till en bil. Än så länge har man inte kunnat bevisa det och det tyska teamet inte anklagats för något utan istället hörts som vittne.

Försvaret, som ingen tror på, är att man arbetat efter den så kallade "Reverse Engineering"-principen. Man scannar en bil med en 3D-kamera och på det sättet gjort en kopia med hjälp av bilderna och inte teckningar i början när man designar bilen.

– Ett par gånger förra året upptäckte vi att en av våra svåraste motståndare försökte scanna vår bil med en 3D-kamera, berättar Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Fast att en sådan kamera är stor stod de i garaget och utanför. Alla har sina egna fotografer som spionerar och får i uppdrag att fotografera vissa specifika detaljer. De kan till exempel stå på taket på en byggnad mitt emot.

Vem det var vill han inte avslöja.

– Är ju ändå ganska uppenbart.

– Teknologin finns sedan länge och finns inget som är förbjudet. När man kopplar ihop kameran med en dator ser man allt.

I en intervju med Sky TV säger Wolff att det har bildats en liten grupp rebeller som vill sätta dit Racing Point.

– Motivet är helt klart. De är sura och avundsjuka för att de inte är lika bra. Det fanns inga konkreta regler eller tekniska riktlinjer som förbjöd att man 2020 använder delar som man helt lagligt fick 2019 och sedan själva designat på nytt. Står ingenstans och precis så har Racing Point arbetat.

– Jag tycker att de andra skulle vara mer ödmjuka och erkänna att någon har gjort ett bra arbete.

McLarenchefen Zak Brown tog i ordentligt i sin kritik.

– De påstår att de kopierat bilen endast med hjälp av fotografier och det är skitsnack. Nu måste vi ifrågasätta om hela bilen är laglig.

Det retar upp Szafnauer och svara med samma ord.

–Skitsnack eftersom han inte är en ingenjör och han har ingen aning om vad han pratar om. Jag är överraskad över hur lite han vet om reglerna och verkar som om han kan mer om historiska lopp än över formel 1.

Det kan man kalla för en stridsförklaring.

Mattia Binotto från Ferrari håller med Brown.

Varför blev Racing Point inte diskad?

– Det skulle vara orimligt att förvänta sig att teamet skulle ”glömma” vad de lärt sig och göra helt nya kanaler för så fungerar inte design. Man börjar alltid med den kunskap man har, förklarar Nicholas Tombazis, FIA Head of Single Seater Technical Matters.

Men nu har något hänt som är lite underligt. Trots den hårda kritiken från McLaren kommer man inte att överklaga domen. Williams har också dragit sig tillbaka. Renault och Ferrari fortsätter.

I ett pressmeddelande från McLaren skriver man följande:

”McLaren Racing har beslutat att inte överklaga FIAs beslut. Teamet välkomnar beslutet och funktionärernas kunskap i det här fallet. Det är viktigt att FIA har visat att regelbrott undersöks och bestraffas. Dessutom är McLaren Racing glada över att FIA  kommer att förklara de sportsliga och tekniska reglerna ytterligare för att skydda formel 1 som en sport där en konstruktör blir klart definierad. Därmed blir möjligheten att världsmästerskapet innehåller bilar som i verkligheten är kopior av konkurrenternas förhindrad.”

Och för knappt en vecka sedan pratade man om skitsnack. Så snabbt kan man ändra sin uppfattning.

Williams skriver i sitt meddelande ungefär det samma men med lite annorlunda ord. Men jag tycker ändå att Claire Williams, vice teamchef, pratar emot sig själv. Hon säger att hon vill ha en traditionell formel 1 med egen DNA.

– Vår filosofi har alltid varit att ett team skall själv designa och konstruera alla delar som har med prestanda att göra.

Men när det gäller det här fallet är hennes ståndpunkt helt klar.

– Nu kan några säga att traditionen i F1 är att anpassa sig, vara nyskapande och kunna förändra sig för att vara framgångsrik. Och det har Racing Point gjort.

Och den egna DNA:n? Hon säger också en annan anledning till att man dragit sig tillbaka är att FIA med domen ställt fast att kundbilar kommer det inte att finnas i F1.

Sedan förstår jag heller inte när hon säger att hon är inte helt nöjd med straffet och att Racing Point kan fortsätta tävla med bilarna utan att behöva ändra något utan bara får en varning efter varje lopp.

– Förvirrande för fansen att man brutit mot de sportsliga men inte de tekniska reglerna och att man inte tvingas ändra något. Men de är viktiga delar för prestandan, därför hoppas och vet vi att de kommer att kolla det och träffa det rätta beslutet.

Förvirrande för mig också. Och vad är det rätta beslutet?

För mig verkar det hela som det också håller på att bli en personlig sak mellan ett par teamchefer. Till exempel Toto Wolff och Mattia Binotto. Mercedes var ett av de stall som högljutt krävde att FIA skulle offentliggöra den hemliga överenskommelsen mellan Scuderia och FIA om den illegala motorn under 2019. Ser Binotto nu en chans att sparka tillbaka? Indirekt säger han att det tyska stallet är lika skyldigt som RP.

– Det här är bara början. Lawrence Stroll (äger RP tillsammans med kompanjoner) och Wolff får vara arga men här handlar det om en brott mot reglerna.

Wolff tar det lugnt.

– Vi går gärna vidare till en domstol, förklarar österrikaren.

Den består av fem domare men ingen från de inblandades länder. Alltså ingen från Tyskland, Italien, England eller Frankrike.

Någon som inte har överklagat men ändå har sin uppfattning helt klar är Christian Horner, Red Bulls teamchef.

– När Racing Point blir bestraffade för att ha övertagit främmande delar måste man ställa frågan vad reglerna säger om den som ställt delarna till förfogande.

– För oss är det viktigt att få veta vad som i framtiden är tillåtet och vad som inte är det. Red Bull är i den enastående situationen att vi äger två stall. För oss handlar det inte bara om luftningen av bromsarna utan om mycket mer.

– Och då måste man fråga sig om ett team blir dömt skyldig för att ha tagit över delar, hur förhåller det sig då med det team som ställt delarna till förfogande? Det är en sak för FIA.

Just nu pågår det ingen undersökning mot Mercedes och ingen antydan att stallet har gjort något fel.

– Om någon hittar något och att vi har gjort något fel får han gärna protestera, säger Wolff.

Nej, man får absolut inte tro eller ens tänka att Mercedes har något med det hela att göra. Bara en ren tillfällighet att Williams kör med den tyska motorn och att Mercedes teamchef Toto Wolff äger aktier i Williams. De som vill köpa dem kan göra det på börsen i Frankfurt och det kostar 12.40 euro. Nästa år byter McLaren till Mercedes. Av kvartetten som sa till FIA efter fredagens träning på Silverstone att de skulle överklaga vad de ansåg den milda domen återstår bara Ferrari och Renault. Fransmännen gjorde det redan första gången i Österrike. Har Scuceria hängt på för att få en slags revansch mot Mercedes?

Racing Point har självklart också överklagat den fällande domen och vill bli frikända.

Den tyska politiken Otto von Bismarck sa en gång följande:

– Människor ljuger aldrig så mycket som inför ett val, under ett krig och efter en jakt.

Kan man lägga till och i formel 1 2020?