Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

STCC

”Det är inte racing – det är lite hyrbil”

Gästförarna har fått sin tid i helljuset.

Konkurrenterna Lukas Sundahl och Pontus Fredricsson har snott åt sig segrar och pallplatser. 

Men när Porsche Carrera Cup kommer till Gelleråsen och Kanonloppet tänker Robin Hansson visa vem som känner sig allra mest hemma i toppen. Och han ger en känga till det årsdebuterande STCC-gänget i depån:

– Framhjulsdrivet är inte riktig racing, det är lite hyrbil över det, säger Robin.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: ANDREAS HILLERGREN / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Mikael Fransson / Porsche
Foto: Micke Fransson / Micke Fransson/teambild.se
Porscheföraren Robin Hansson tycker att hans klass Carrera Cup ska vara huvudattraktionen när han tävlar tillsammans med STCC. I helgen körs båda klasserna i Kanonloppet.

Robin Hansson, Lukas Sundahl och Pontus Fredricsson - där har ni den givna tättrion i Porsche Carrera Cup i år. I race efter race är det de här tre förarna som slåss om de viktiga poängen. Gästförare som Johan Kristofferson, Jan Magnussen och Thed Björk har i några heat placerat den här trion i skuggan. I Fällfors senast dominerade Kristoffersson framför en Robin Hansson som körde taktiskt och klokt.

Är det jobbigt att ha de här gästförarna att ta hänsyn till, att inte kämpa emot och gå för seger?

– Ibland är det en fördel att ha dem där och ibland inte. Andra serier har tagit in mer kända personer, alltså kända för fler i samhället. Så kanske vi också borde göra, det skulle vara svinkul att se en Zlatan eller Henke Lundqvist i en bil, även om det skulle gå långsamt..

Det är alltså jobbigt att ha dem med där i täten?

– Till slut är den ändå poängen som räknas. Jag kunde gett Johan Kristoffersson en fight i Fällfors men jag hade 12 sekunder till trean och det kändes riktigt bra, förståndet får ta över det impulsiva. 

– Men man vill alltid vinna och jag älskar att jaga och att köra om, att få för luckorna. Det är dags att sluta som racerförare om man tillåter sig själv att förlora.

Är det viktigt att vinna Porsche Carrera Cup totalt?

– Viktigt är det väl inte men roligt, jag har varit på målsnöret några gånger.

Betyder det något för nästa säsong om du vinner totalt eller inte?

– Nej.

Robin Hanssons Fragus Motorsport har Gelleråsen som hemmabana och även Robin känner att Gelleråsen är mest hemma av alla racerbanor i Sverige. Han körde på Gelleråsen första gången redan 2011 och har kört på flera olika bansträckningar.

– Det är väl inte som under gokartåren då jag hade Göteborg som hemmabana så jag får säga att Gelleråsen är hemma för mig, och framför allt för teamet. Det skulle vara kul om gamla Velodromkurvan kom tillbaka för banan är lite kort nu. 

Prinsen slåss om klasseger

Robin tippar att det är Lukas och Pontus som blir de svåraste motståndarna den här gången också men att han kanske har en liten fördel efter några fler lopp och varv runt banan.

Parallellt med Porsche Carrera Cup gör STCC säsongpremiär under Kanonloppet. Men det är inget som stör Robins jakt på totalsegern i Carrera Cup.

– Jag ser väl Porsche som huvudattraktionen. Framhjulsdrivna bilar är inte så mycket racing, tycker jag. Det ska vara bakhjuldrivet eller fyrhjulsdrivet, framhjulsdrift är lite hyrbil. Du kommer inte att se AMG Mercedes eller Porsche bygga framhjulsdrivna racerbilar.

Gästförare i Fragus Motorsport är snöskoterstjärnan Emil Öhman. I den andra gästbilen sitter den tvåfaldiga IMSA-mästaren Christina Nielsen från Danmark. Men ingen av de här två väntas ha med tätstriden att göra. Möjligen kan de ge uppstickarna Edwin Hellsten och Hampus Ericsson en kamp om platserna bakom tättrion.

I Mastersklassen kommer Carl Philip Bernadotte, som precis som Robin Hansson känner till Gelleråsbanan väldigt bra, att slåss om segern med Magnus Öhman. Den senare imponerade stort i de besvärliga förhållandena i Fällforts senast.

Premiär för STCC

Kanonloppet i Karlskoga firar 70 år men det är också lite sorgkant över tävlingen. I veckan var det på dagen 50 år sedan den omtalade olyckan inträffade då sex personer omkom och ett 30-tal skadades. 

STCC kör första deltävlingen i en förkortad kalender och utan publik. Toppförarna Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Robert Dahlgren och Mattias Andersson, som inleder sin 20:e STCC-säsong, för i år fint sällskap av en världsmästare. Britten Rob Huff var världsmästare i klassen så sent som 2012 och debuterar nu i STCC.

Årets STCC körs över totalt fyra tävlingshelger med lopp i Karlskoga, Skellefteå, Mantorp och Knutstorp. Finalen körs den 9-10 oktober.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.