Robert Dahlgren laddar upp för att försvara sin andra STCC-titel som han vann förra året. Han är favorittippad tillsammans med ex-världsmästaren Rob Huff och sin egen teamkamrat Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Men snacket i depån handlade inför säsongspremiären inte så mycket om vem som är snabbast i STCC. Istället var det Porschestjärnan Robin Hanssons ord om att framhjulsdrivna STCC-bilar är som hyrbilar och att riktiga racerbilar ska ha bak- eller fyrhjulsdrift som det viskades om i depåtälten.
STCC-ikonen Jan ”Flash” Nilsson säger så här:
– Riktiga racerförare bryr sig inte om hur bilen drivs, du är professionell racerförare när du får betalt för att köra i en klass. Du kan fråga Rickard Rydell, Kenny Bräck eller vem som helst, de tänker inte på om bilen har fram- eller bakhjulsdrift.
– Jag började att köra Porsche när jag varvade ner efter STCC och standardbilar.
Hyrbilar en affärsidé
Regerande STCC-mästaren, eller TCR som klassen numera heter, Robert Dahlgren tycker att Robin Hansson gott kan ställa upp i ett race i en framhjulsdriven bil. Det där med racerbilar som hyrbilar tycker han också är en bra affärsidé.
– Jag skulle välja en sån bil varje gång om det gick, och låta min fru prova. Det kanske är något man ska börja med, vi får väl ge Robin lite provision för att det var hans idé, skrattar Dahlgren.
När vi pratas vid går Dahlgren den obligatoriska promenaden för att lära sig banan, trots att han kört på Gelleråsen i många, många år.
– Det kan ha uppstått en spricka eller en sättning i asfalten som gör att jag måste ändra spåret lite, det går inte att fuska med sånt.
Årets säsong är speciell med tre race på en och samma dag och under bara fyra tävlingshelger. Dahlgren och Åhlin-Kottulinsky kommer med helt nya Seatbilar och det kan bli en chansartad säsong med många olika vinnare.
– Är vi med i toppen redan första helgen så ser det bra ut för oss, för det finns fortfarande en del saker att göra på bilen.