Formel-1

Ett bi höll på att kosta Bottas seger

0:32 min

Kimi Räikklönen har sagt att en racerförare har ingen tur-eller otursbana. Det stämmer nog men de pratar ibland om favoritbana och Sotchi Autodrom måste vara Valtteri Bottas. Han vann Rysslands GP för andra gången men det kunde dock ha slutat redan i första kurvan.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

”När jag bromsade fastnade ett bi eller något på visiret så jag såg inte klart var jag skulle bromsa. Så jag körde lite för djupt in i kurvan” sade Bottas på presskonferensen efteråt.

Men låt mig börja med vad som avgjorde loppet till hans fördel.

Ibland finns fienden i det egna ledet. Det är ytterst sällsynt att det pedantiska teamet gör fel. Men det gjorde Mercedes den här gången. Plus att föraren själv gjorde ett fatalt misstag. En förare som alltid är mycket väl förberedd och som man trodde kunde reglerna. Kanske inte alla men dock några. Speciellt de som gäller för ett lopp. Som i Sotji.

Det blev inget jubileum för Lewis Hamilton. Han får vänta minst ett lopp till innan han vinner sitt 91:a formel 1-lopp. Engelsmannen gjorde två övningsstarter på väg ut till gridden och det på ställen där det var förbjudet. Innan loppen har tävlingschefen Michael Masi alltid möten med förarna och man går igenom allt in i minsta detalj. Vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Vad som har ändrats sedan förra året och dessutom får teamen allt skriftligt.

Men det här gången gick något snett.

Efter ett par varv kom chocken. Lewis fick fem plus fem sekunders tidsstraff för att han gjort övningsstarter på fel ställe. Straffet får inte läggas till efter loppet utan han måste stå still i tio sekunder i depån innan mekanikerna får göra något.

Lewis förstod ingenting.

”Var står det i regelboken? Vad hände? Jag tar poängen för tredje platsen”, var hans första korta kommentar på presskonferensen.

När Lewis vinner pratar han gärna och mycket. När han förlorar säger han inte mycket. Dålig förlorare? Kan man diskutera men intrycket är ja. Han glömmer dock inte att gratulera Valtteri.

”Jag har aldrig sett ett 5+5 sekunders-straff. Jag har gjort de här övningsstarterna på många banor och ingen har någonsin stoppat mig. Har alltid gjort det långt bak och aldrig haft ett problem. Bara löjligt. Man säger var man måste vara men inte hur långt och där fanns inget gummi på banan”, säger Hamilton efteråt.

Har du en känsla av att de jagar dig bara för att göra loppen mer spännande?

”Tror inte att det nödvändigtvis är mot mig utan mer mot det team som leder. De kollar ju så mycket. Allt som vi har i bilen har besiktigats tre gånger. De ändrar reglerna, som till exempel den om motorn, för att göra det mer spännande.”

Lewis frågade teamet innan och de sa att det var ok.

Missade teamet något?

”Jag respekterar domarna men i det här fallet håller jag inte med”, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

”Enligt bestämmelserna för det här loppet, om jag är rätt informerad, måste man göra övningsstarten efter lampan på höger sida efter utfarten från depån. Men däremot står det inte exakt var den platsen finns.”

Däcksbytet efter 16 varv?

”Jag sa redan under loppet att det var lite för tidigt.”

Lewis hade startat med de mjuka och eftersom han ledde kunde han bestämma tempot utan att slita ut dem för snabbt. När gänget bakom började närma sig fick han en tillsägelse och körde ifrån dem igen och det gjorde han med några tiondelar.

Ut som elva och efter några varv jagade han Max Verstappen. Han kom närmare men under de sista varven var han tvungen att släppa. Däcken var nästan slut och kanske tänkte han på vad som hände på Silverstone i somras, punktering på sista varvet.

De två straffpoängen?

”De ska man ge till någon som utsätter någon annan för en fara och det gjorde jag inte.”

Två till och du har tolv och blir avstängd för ett lopp.

”Vi kommer att gå igenom regelboken och plocka ut var de kan skapa regler, delar där man tidigare inte delat ut straff. Vi kommer att försöka hitta allt de har och se till att vi är på den säkra sidan så att det inte finns någon anledning för dem att göra det för något. Inte minsta lilla möjlighet.

Efter loppet och masskraschen i omstarten på Mugello-banan tycks det råda en viss oenighet om den händelsen och nu om Lewis starter. Tycker du att FIA gör allt rätt och är kommunikationen mellan tävlingsledaren Michael Masi och dig bra? Är ni alla, som man säger på engelska, på samma sida?

”Är vi alla på samma sida? Tror jag inte. Jag är antagligen på en annan i boken eller så har jag hoppat över några sidor.”

Sedan kommer en slutkommentar som man kan fundera över.

”Domarna försöker stoppa mig men jag kommer att fortsätta. Will keep my head down and keep focused. Ska bli skönt att åka hem.”

Lewis är också ledaren när det gäller protesterna mot rasism i motorsport. I Mugello hade han en t-shirt med uppmaningen att man skulle arrestera de poliserna som dödat Breonna Taylor. FIA startade en undersökning som snabbt lades ner men nu har FIA kommit med nya regler. Sådana tröjor är förbjudna vid intevjun direkt efter loppet, på prispallen och presskonferensen. För de tre första intervjuerna måste overallen vara knäppt ända upp till halsen. Men det öppnar dock för möjligheten att göra något innan loppet.

”Under åren har man skrivit några regler mot mig men det har aldrig stoppat mig. Jag ångrar inte ett ögonblick vad jag har gjort. Följer för det mesta mitt hjärta och det som jag tycker är riktigt. Jag kommer inte låta mig hindras av någon. Finns dem som säger att politik hör inte hemma i sport men det handlar inte om politik utan om mänskliga rättigheter.”

Längre bak i fältet var det en härlig duell mellan två gamla kompisar och två förare som bägge firade ett jubileum. Kimi Räikkönen körde sitt 323:e formel 1-lopp och Sebastian Vettel sitt 250:e. Tysken ”vann” duellen och slutade på 13:e plats. Iceman har nu kört mer än 8 500 kilometer tävlingsvarv i F1 och det är mer än två gånger runt Ekvatorn.

Samtalen mellan föraren och kommandobryggan är fördröjda med några sekunder av en enda anledning. Ibland använder föraren svavelosade ord som man inte vill ska höras. Så man kollar och censuerar om behövs. Och det behövdes när Valtteri korsade mållinjen.

”Till dem som det rör. Pip. Pip. Pip. Segern är mitt svar till alla som kritiserat mig.”

Och det var en upprepning ord för ord av hans kommentar efter segern i Melbourne föra året.

Om två veckor kan han upprepa det på Nürburgring då Eiffel GP körs.

Moto GP, som var i Barcelona den här helgen, hade en skön idé. Istället för en tom läktare hade man en videovägg med levande bilder från fans som satt hemma och följde loppen.