Startsida / Inlägg

Hotas Formel 1 2021 av fler avhopp?

av Anna Andersson

Hotas Formel 1 2021 av ännu fler avhopp?
Singapore Grand Prix har redan lämnat kalendern vilket gör att det verkar bli 21 för den rekordstora kalendern med 23 lopp.
Men nu pratas det om att flera arrangörer kan tvingas hoppa av. I fjol fick F1 ihop 17 lopp, men då var det flera arrangörer som ansvarade för två lopp.

Formel 1 2021
Kraschen i SIngapore 2017. I år blir det inget race på  stadsbanan (TT)

Hittills i år har F1 genomfört sex lopp och nu återvänder mästerskapet till Europa för Frankrikes GP nästa helg, men de stora frågetecknen finns kring loppen utanför Europa som ska avgöras efter september. Där finns tävlingar i Ryssland, Japan, Brasilien, Mexiko och USA.

Kör Formel 1 2021 två lopp i USA?

Det har pratats om att köra två tävlingar i USA, men ingenting är bekräftat.
Enligt motorsporttotal sa F1:s sportchef Ross Brawn till teamen förra veckan att årets målsättning är 20 lopp och detta har med TV-avtalen att göra. I fjol hade flera TV-kanaler betalt för 22 lopp, men bara fått sända 17 vilket påverkat deras reklamintäkter.
Därför höjer vi nu ett varnande finger. Kalendern finns där, men det är tveksamt om den kan genomföras så som det är planerat.

Mercedes analys

Mercedes har analyserat misslyckandet i Baku och kommit framtill en sak.
De var för långsamma. Teamet hade förlorat både med en overcut och en undercut.
– Vi letade efter en strategi där vi skulle säkerställa att våra konkurrenter inte kunde göra en undercut, säger Mercedes teknikchef Mark Ellis.
– Hade vi stannat ute längre hade Red Bull gjort en undercut.
Han bekräftar att teamet hade problem med däcken, där de mjuka däcken slets fort och de hade svårt att hitta farten på de hårda däcken.

Du kan se och höra hela deras analys här:

Schumachers debutbil till salu!

Nu kan du göra ett klipp. Michael Schumachers första F1-bil är till salu. Den brittiska bilhandlaren Speedmaster Cars säljer hans Jordan 191 för 145 miljoner kronor.
Det är den gröna bil som Schumacher debuterade med i Belgiens GP 1991 och som den brittiska tidningen ”The Telegraph” utsåg till tidernas vackraste F1-bil.

Enligt säljaren fungerar den fint.

– Jag körde den för fyra veckor sedan här i England, säger ägaren James Hanson till Bild.

Fokus IndyCar

I gårdagens inlägg fick du en komplett guide inför IndyCar. Tider och streamingtjänster för både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, samt Linus Lundqvist.
Du läser mer om det här.

Det första IndyCar loppet kördes i Detroit 1989, på den gamla F1-stadsbanam. Sedan 1992 kör man på Belle Isle. Banan är 2,35 mile eller 3780 meter lång och innehåller 14 kurvor. Varje lopp är 70 varv och varvrekordet sattes 2017, av  Josef Newgarden (1:14.2062).

Sedan 2o13 är det en double-header som vunnits av samme förare, Graham Rahal 2017. Trots att det är en trång stadsbana har bara 4 av 27 lopp vunnits från pole och 2015 vann Carlos Munoz  ett regnigt lopp från 20:e startplats. Risken för säkerhetsbil är stor, samtliga lopp förutom två har haft minst en säkerhetsbi 2014 var det tio stycken.

Under veckan har jag också gjort en intervju med Marcus Ericsson. Den kommer att publiceras i print på lördagen i Annas Motor och även på sportbladet.se. För  att nå artikeln kommer du att behöva logga in, men det är gratis att göra det och även att läsa den. Så ta er in där och läs.  Ju fler som läser ju fler möjligheter får jag att skriva mer motorsport.

Återigen vill jag tacka er alla för ert engagemang, för att ni klickar in här och läser nästan varje dag och för att ni hjälper till att hålla bloggen vid liv. Utan er är det omöjligt.

Har du missat veckans tidigare inlägg? Gå tillbaka och läs!

Tack!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB