FORMEL-1

F1-bloggen: ”Det är fullkomligt vansinne”

5:03 min

Ingen som såg första loppet i Saudiarabien kommer att glömma det i första taget. Inte bara för den synnerligen intensiva kampen mellan de två VM-kandidaterna, regerande mästaren Lewis Hamilton och utmanaren Max Verstappen.

Men också för något som jag aldrig varit med om i mina drygt 45 år i Formel 1. Att man kan kohandla med tävlingsledaren. Det inträffade efter en röd flagg. Michael Masi kom med ett erbjudande. Erbjudande!! Fullkomligt vansinne. Man förslog att Esteban Ocon skulle starta först i omstarten med Lewis och Max bakom sig.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Red Bulls sporting director Jonathan Wheatly sa att man skulle diskutera det internt och komma med ett svar. Man frågade ett par gånger om olika varianter och till slut gav man sitt medgivande. Medgivande! Mercedes gick också med på det. Vad hade hänt om Red Bull hade tackat nej till erbjudandet? Teamen ska inte lägga sig i vad tävlingsledaren och domarna bestämmer. Man kan självklart klaga och lägga in protest. Men det drar ju ett löjets skimmer över motorsportens kungaklass när teamen får chansen att diskutera ett beslut under loppet. Ska man dra en sned logik skulle ett team direkt kunna diskutera när en av deras förare till exempel får ett tidsstraff. Totalt fel.

Loppet började lite trevande. En parad av bilar men de som somnat vaknade brutalt när krascherna började. Och därmed dramatiken. Nerverna låg blanka.

Efter Mick Schumachers krasch blev det röd flagg. Barriären hade kanske blivit skadad och det måste man kolla. FIA vill absolut inte ta någon risk att det ska hända en svår olycka för att man inte reagerat. Vad som hände i Japan för ett par år sedan glömmer man inte. Lewis var uppskruvad och frågade var man stoppat loppet för allt såg helt okej ut. Han frågade till och med om det var en konspiration mot honom. Helt fel.

Sedan började den riktiga kampen mellan dem. Det började med en repris på vad som hände i Brasilien. Men den här gången fick holländaren ett tidsstraff på fem sekunder.

Röd flagg igen och nu började kohandeln mellan Michael Masi och Red Bull,

Loppets höjdpunkt, om nu kan kalla incidenten mellan Lewis och Max för det. Missförstånd eller gjorde holländaren en bromstest? Jag skulle vilja säga att det var ett missförstånd.

Max hade fått tillsägelse att släppa förbi Lewis för att han kört utanför banan och fått en fördel. Han växlar ner, bromsar inte enligt uppgift, och kör långsammare med en baktanke. ”Om jag släpper förbi honom här så kan jag kontra lite längre fram med DRS-systemet”. Teamet hade sagt till honom att köra åt sidan på strategiskt ställe.

Lewis blev helt överraskad för han visste tydligen inte att Max skulle släppa förbi honom och kör på holländaren snett bakifrån. ”Fattar inte varför han bromsade. Tur att jag hann reagera annars hade jag kört på honom rakt bakifrån och vi hade båda fått bryta. Och det hade varit perfekt för honom men jag var tvungen att komma i mål. Jag funderade på om det var en tokig taktik”.

”Först efteråt fick jag reda på att han skulle köra åt sidan. Det var lite förvirrande. Men under loppet gick han ändå över gränsen vid ett par andra tillfällen och för mig gällde det att hålla nerverna i styr. Men det var svårt”.

Och kritiken fortsätter.

”Jag har kört mot många förare med olika karaktärer. För vissa gäller tydligen inte reglerna eller de tänker inte ens på dem. Och Max tillhör dem. Jag har undvikit flera gånger att krocka med honom men det stör mig inte att det är alltid jag som gör det”.

Lewis har dock också gjort sig skyldig till ett par misstag.

Max förklarade att han körde långsammare och ville släppa förbi honom så han körde åt höger. ”Men han ville inte köra om så vi körde ihop. Fattar inte vad som hände”.

”Idag hände mycket som jag inte håller med om. Jag försöker bara att köra men i den här sporten finns det numera mer straff än racing. För mig är det inte Formel 1”.

Vad säger teamcheferna?

”Spektakulärt men inte bra”, var Toto Wolffs spontana kommentar. Men han ville inte skylla på någon. ”Först vill jag studera en video. Men Lewis visste inte att Max skulle släppa förbi honom”.

Ville Lewis inte köra om för att förhindra att Max skulle kunna kontra?

”Nej det tror jag inte att han ens tänkte på”, säger Wolff.

Jag undrar vad Wolff egentligen tänkte. Visserligen vann ju Lewis men även vid andra tillfällen med samma resultat har österrikaren inte tigit utan verkligen dragit till med sur kritik.

Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef, anser däremot att det var Lewis som gjorde fel.

”Det var inget bromstest och det kan vi bevisa. Lewis misstog sig. Att han inte fick ett straff när han puttade av Max förstår jag inte. Tydligen har man två olika måttstockar för Max fick ju det istället”.

”När Max kör hårt mot Lewis får han ett straff men inte tvärtom. Han fick ju bara en varning, Så kan det inte fortsätta”.

Men Maxs raceingenjör hade dock sagt att det han gjorde var onödigt. Christian Horner var också irriterad. Horner hade dock en helt klar inställning.

”Idag saknade formel 1 Charlie Whiting och den erfarenhet som han hade”.

Engelsmannen var en mycket respekterad tävlingschef men avled helt oväntat för två år sedan. Horner sa det också till efterträdaren Michael Masi.

”Domarnas beslut var inte konstanta. Jag har länge sagt att vi har för många regler”.

Horner förstår att Masi och domarna hade ett svårt arbete på en helt ny bana men att det inte är någon ursäkt för de inkonsekventa beslut som man tog. Lewis fick ju inget straff efter två undersökningar på lördagen.

”Det ska vara samma för alla men nästan alla beslut gick emot oss som de också gjorde i Qatar för två veckor sedan”.

Max försvann snabbt efter prisutdelningen. ”Fanns ju ingen champagne. Och då är det ju inte skoj”.

Efter loppet gömde sig Lewis. Han var helt slut. Förra året drabbades han av corona-viruset. Några månader senare sa han att han fortfarande kände av det. Något som han senare förnekade. Men när man såg honom efter loppet kan man undra. Och på presskonferensen snappade han då och då efter luft.

Efter loppet kallades både Max och Lewis upp till domarna. Efter en lång överläggning gav man Max ett tidsstraff på tio sekunder men det ändrar inte resultatet. Anledningen säger man är att holländaren bromsade plötsligt och därmed orsakade kraschen.

Summa summarum. Tävlingsledaren och domarna har i mitt tycke gjort bort sig rejält. Visserligen kördes loppet i Mellersta Östern men en turkisk basar där man köpslår får verkligen inte förekomma i Formel 1. Frågan är om man har öppnat dörren för upprepningar? Försöker man då försvara sig kan ju ett team bara peka på vad som hände i Jedda.

Nu blir det en ren final i Abu Dhabi söndagen 12 december. Vem blir världsmästare 2021? Enkelt svar. Den som först kommer i mål.