Rovanperä och ”Kajto” mina tipsvinnare, TV4-kanaler sänder allt från Safari, Østberg/Barth kör full ERC-säsong med Citroën, Armstrong ”fullvärdig medlem” i M-Sport och skyltarna måste upp…

Kalle Rovanperä var hetast på dagens ”Shake Down” i Kenya och i andra rundan på 5,4 kilometer långa ”Loldia” sattes bästa tid. Två tior bakom kom Thierry Neuville medan Esapekka Lappi körde tre gånger och satte sin bästa tid i sista försöket, 0,1 bak belgaren.

Foto: Toyota Gazoo racing

I WRC2-gänget var det Gus Greensmith med Jonas Andersson som hade mest fyr i pannan på Skoda Fabia Rally2 #22 och var 1,2 före Oliver Solberg/ Elliott Edmondson i en likadan Skoda. 

*

Att ”Safari Rally Kenya” sticker ut i WRC-kalendern är ingen hemlighet, då det helt klart är det enda rally där normalt inte ”plattan i mattan” belönas med någon pallplats. Istället brukar detta innebära ”retrired” eller i bästa fall massor av förlorad tid på grund av punkteringar, bortslagna hjul eller annat som sinkar.

Därför är det extra svårtippat när även besättningarnas smarthet måste inbegripas i tipstänket.

WRC.

1. Kalle Rovanperä Toyota

2. Elfyn Evans Toyota

3. Ott Tänak Hyundai

4. Adrien Fourmaux Ford

5.  Thierry Neuville Hyundai

Hade Sebastien Ogier varit anmäld så hade han uppfyllt kravet på ”smarthet” och varit mitt första val. Om hjärtat däremot fått bestämma skulle det bli Esapekka Lappi som skulle stå överst på pallen på söndag.  Nu blir det Rovanperä som får min röst och det bygger jag på att han kör helt utan press där enda drivkraften och den är inte liten, är revansch för missen i Rally Sweden. 

*

WRC2.

1. Kajetan Kajetanowicz Skoda

2. Oliver Solberg Skoda

3. Gus Greensmith Skoda

4. Carl Tundo Ford

5. Charles Munster Hyundai

Här måste jag börja med att rätta mig själv då det i min första ”Entry List” hade Gus Greensmith/Jonas Andersson utanför poängkamp i WRC2. Detta är nu korrigerat och den brittiska/värmländska kombon gör nu entré i ”VM för Rally2-bilar”.

Foto: Skoda Motorsport

I fjol vann en av mina favoriter, polacken ”Kajto” i Kenya och detta är en högoddsare men jag tror han upprepar triumfen.  Hjärtat är delat och egentligen hoppas jag att en annan favorit, Oliver Solberg får till ännu en fullträff i sin guldjakt.

*

Efter att TV4 Group köpt rättigheterna till WRC sänder SVT2 minimalt från årets VM-tävlingar. Från Safari blir det på söndagskväll klockan 18.00 en summering med Maria Wallberg och PG Andersson det är allt. Istället har Stefan Klemetz och Emil Bergkvist fullt upp då alla sträckorna sänds live på ”TV4 Motor” plus två på Sportkanalen under lördagen (SS9/12) och en på söndagen där sedan power stage ”Hells Gate” går på TV12 med start klockan 13.15. 

*

I fjol siktade Mads Østberg och Patrik Barth på att vinna ERC med hjälp av ungerska Tagai RT:s Citroën C3 Rally2. Detta misslyckades och istället blev det Hyundai och Hayden Paddon/John Kennard som tog hand om EM-guldet före Martins Sesks.

Nu vill Mads och Patrik ha revansch för detta och segern i finalen i ungerska Nyíregyháza gav paret den boost som kanske behövdes för en ny EM-satsning. Även om Mads ganska öppet visade lite missnöje över teamet när man körde i Värmland, fortsätter man samarbetet även 2024 och då på däck från Michelin. 36-årige Mads berättar att det inte varit någon enkel resa att sy ihop en full säsong men när Citroën Hungary, Citroën Racing, Michelin och Tagai RT supportade föll pusselbitarna på plats.

Men även mitt goda samarbete med egna sponsorer och min fina relation till Patrik (Barth) var viktiga delar i receptet, berättar Mads.

Foto: Tommy Svensson

Han förklarar att ”årets paket” är starkare än fjolårets och förklarar med eftertryck.

Ingen snack om saken utan att vi vill slåss om EM-titeln, inte enstaka segrar!  

V-Híd Rally Hungary” i staden Veszprém, öppnar 2024 säsongen, 12 – 14 April.

*

I fjol hoppade SMK Hörbys Julia Thulin in vid sidan av nordirländaren Jon Armstrong i Värmland när han körde numera pausade GN Motorsports Ford Fiesta Rally2. Samarbetet fungerade bra men att komma från Rally3 Fiesta till en vassare Rally2 krävde lite omställning och paret slutade på 11:e plats.

Foto: Tommy Svensson

Ändå har M-Sport fått upp ögonen för Jon och i år blir han ”fullvärdig medlem” i M-Sport med huvudmål att försöka lugga mer favorittippade Paddon, Østberg och Sesks på EM-segern. Bakom honom står ”Motorsport Ireland Rally Academy” och som menar Armstrong, hjälpt mig att förverkliga en dröm.

Under hela sin karriär har 29-åringen kört bilar från M-Sport och missade Junior-WRC 2021 precis när Sami Pajari gick förbi. Nu är siktet finjusterat och på måltavlan står ERC-seger 2024.

*

Blir en lite kort Motorbloggen idag och anledningen är att det i eftermiddag ska sättas upp avlysningskyltar längs banan för Bilmånsson Rallysprint. Jag kallar detta giltigt skäl, hoppas ni delar min uppfattning?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *