”Safari” är igång om än omdiskuterat, Neuville och Greensmith i topp, Oliver skakade hand med Kenyas vicepresident, SGA-Mejving gillade inte BRC:s gallring i Anderslöv, Dick L. kör på Himmelstalund för 34:e gången och Glad Påsk.

Då är kanske årets mest omdiskuterade WRC-tävling, ”Safari Rally Kenya” i gång och i dag kördes en enda sträcka bara 4,8 kilometer i utkanten av Naivasha. Omdiskuterat då det varit många kommentarer på sociala medier om detta verkligen är något som hör hemma i WRC? De som säger nej, hävdar att det bara är runt 15 bilar som håller VM-klass resten eller halva startfältet på 28 bilar, är ”local heroes” med välfyllda börsar. Till detta då sträckor som inte är av samma klass som i resten av WRC och där tur är en spelare som varje ekipage bör ha rikligt av.

I andra ringhörnan finns de som menar, kör man om VM ska man kunna hantera alla typer av sträckor. Att det är så få av de ”vanliga” WRC-åkarna som åker till Kenya menar man bara handlar om lathet…

*

Oavsett så inledes rallyt i dag med superspecialen ”Kasarani” som kantades av storpublik och fick se ”a close battle” med Hyundais Thierry Neuville och Ott Tänak där belgaren kommer till start i morgon med 0,1 sekunds försprång över Tänak.

Foto: Hyundai Motorsport

Trea slutade Kalle Rovanperä med Toyota #69 och 0,8 efter Neuville och 0,1 före Takamoto Katsuta.  Sist i Rally1-gänget (räknar inte Jourdan Serderidis) var Gregoire Munster med M-Sports Puma, 8,6 efter Neuville.

Foto:Toyota GAZOO Racing WRT

*

Foto. Skoda Motorsport

Vet inte vad man gett Gus Grensmith under hans ”semester” men att det varit lyckat står helt klart. Snabbast i WRC2 i par med Jonas Andersson i Toksports Skoda och detta överraskande mycket före teamkompisen Oliver Solberg/Elliot Edmondson, 2,8 sekunder skilde.

Foto. Skoda Motorsport

Min favorit ”Kajto” eller Kajetan Kajetanowicz körde in som trea 3,1 efter. Mest otur under de leriga förhållandena hade Hyundais Charles Munster med ”off road” och därmed 19 sekunder bak ledande  ”Grönsmeden” som han kallas efter mitt översättningsprogram. I morgon är det dags för allvaret och redan svensk tid klockan 06.15 är det dags för SS2 ”Loldia 1” och sedan dagens sista ”SS7 Kedong2” med start klockan 13.59.

*

Oliver Solberg fick en liten ekonomisk näsbränna före start när det uppdagades att han lagt ut en mobilfilm på sina social kanaler från reken. Nu ar det inte Oliver som både körde och filmade, utan hans mediacrew i en helt annan bil ära Olivers.

”Oliver Solberg bad om ursäkt och förklarade att han förstod det misstag som hade hänt och den negativa bild som detta skulle få för personer som följde hans,
konto på sociala medier. Han tillade att videon togs bort från hans konto på sociala medier konto omedelbart efter att de förstod sitt misstag,
förklarades det från FIA-håll.
Nu fick han 2000 Euro i böter villkorligt under förutsättning att han inte upprepar misstaget under 2024. FIA vill med detta skicka ut signaler hur viktigt man ser på trafiksäkerhetens i samband med sina tävlingar och utvecklade detta.
”Trafikreglerna och beteendet under hela evenemanget och allt offentligt delat innehåll av lagliga handlingar strider mot de principer som anges i FIA:s trafiksäkerhetskampanj”
.

Nu fick Oliver trösta sig med att före start få skaka hand med Kenyas vicepresident tillika stor rallyfan Rigathi Gachagua

*

Trelleborgs MK tvingades som väntat till det numera ovanliga, att gallra bland alla (143) som ville köra Bilsport Rallycup-premiären ”Rally Anderslöv”. Redan före att anmälan stängde, förklarades att det blev en hel klass som ströks och för denna skulle då BRC 2024 bara bli fem deltävlingar. Ändå ganska rättvist att ingen i klassen skulle förlora på att ha blivit bortgallrad.

Men när SGA i Småland Sara Mejving igår tog det ovanliga greppet att öppet kommentera gallringen på ”Skillingaryd.nu/Facebook” såg iallafall inte hon någon rättvisa i gallringen där Klass1 (Grupp E A-B-förare) plockades bort. Sara skriver, ”cupledningen tar bort en standardklass. Vår bredd, vår framtid, våra standardåkare. Vid anmälningstidens utgång var den klassen som nu är bortgallrade 15 till antalet. ”. 

Foto. Tommy Svensson

Sara menar att man istället borde plockat bort ”äldre gentlemän i historiska bilar” och säger i Skillingaryd.nu. 

Jag kallar gallringen urbota korkat och riktigt idiotiskt. Jag hoppas att våra standardåkare funderar på vår grussäsong som finns framför oss. Det finns andra cuper som välkomnar er varmt. Fy skäms, bilsport rallycup, ni slog just nu spiken i kistan…

Genast bröt en mindre storm ut på Facebook där de allra flesta var på Mejvings sida och därmed även verkade stödja jakten på ”äldre gentlemän i historiska bilar”. En någorlunda sansad röst konstaterade ändå att det nog inte spelat någon roll vilken klass som fått träda tillbaka, det hade ändå blivet ett dj-liv. Nu känns ändå skadorna tämligen begränsade kan jag tycka, redan helgen efter är det ny möjlighet att få sladda i Skåne med Simrishamns MK:s ” Simrishamnsmixen”. Här är det i dagsläget bara 55 anmälda, så risken att gallras bort här måste vara minimal…

Foto: Tommy Svensson

Trelleborgs MK har så in sida förklarat att det av tidstekniska skäl inte är möjligt att hantera mer än 120 rallybilar. 

Efter att anmälan stängts 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i Rally Anderslöv 2024. Beslutet fattades i samråd med Bilsport Rally Cup, säger tävlingsledare Kai Koivuranta i TMK.

Här kan jag lägga till att i mina ögon det optimala gallringssättet, är det som bland annat Kullings MS praktiserar, när maxantalet är uppnått stängs anmälan. Väldigt enkelt och rättvist plus att det ger de ”sölkorvar” som alltid väntar till sista dagen med anmälan, en välbehövlig knäpp på näsan. Ibland funderar jag på ett helt nytt sätt med anmälan och där man enbart anger när anmälan öppnar, inte när man stänger, lite rysk roulette alltså. Detta ihop med ”ingen efteranmälan” kanske skulle få ”korvarna” att fundera på hur en orolig arrangör känner sig, när det inte fylls på med namn förrän ”fem i tolv”…  Nu kommer 122 ekipage att få starta plus tre föråkare från OP Maskin i Jordberga lördagen den 6 april. 

*

På lördag kör Norrköpings MK ”Stenbocken Sprinten”Himmelstalund Sportområde med 120 ekipage och  många kända namn, snudd på SM-klass skulle jag vilja säga. En som sticker ut är ändå Rasbos Dick Larsson som ännu en gång lockar sin kartläsare Tage Andersson att ta sig från Åland till Norrköping. Paret kör i Appendix K med Volvo 240 och för Dick är detta läs och häpna, 34:e starten i tävlingen.  

Arrangören lägger som vanligt manken till  för att bjuda alla förare och publiken som brukar vara många,  på några timmars trevlig bilsportupplevelse och prisbordet står dukat, förklarar Sivert Lindquist från arrangörsklubben.

SMHI som finns i närheten, kommer att bjuda på sol och värme, 120 förare finns i depån och tre bilar finns inne på banan som publiken kan se samtidigt!

*

Hade hoppats få med även deltävling ett i ”Yokohama Mesterskabet Øst” i Avedøre men där tävligen dragit ut på tiden. Ber att få återkomma med detta i morgon, så istället blir det Glad Påsk på er alla.

Ett svar på “”Safari” är igång om än omdiskuterat, Neuville och Greensmith i topp, Oliver skakade hand med Kenyas vicepresident, SGA-Mejving gillade inte BRC:s gallring i Anderslöv, Dick L. kör på Himmelstalund för 34:e gången och Glad Påsk.

  1. Hej Tommy
    Läste din kommentar om Dick Larsson, jag pratade med Dick efter att vi båda bröt tidigt i Vännäs och frågade om inte han åkt flest tävlingar i sverige av alla. Han svarade att troligen, han har åkt 42 år utan egentligen något uppehåll. Är inte det något att uppmärksamma? Det verkar ju dessutom inte vara slut på länge än.
    Glad påsk från Janne Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *