Østberg sjuk inför ERC-premiären, Hyundai hyllar Breen i Kroatien, 140 anmälda i Eskilstuna, dansk favorit i Hörby och Henrik Levin i omröstning om ”största Motorfreak”.

För en liten stund sedan avslutades både ”Free Practice” och ”Qualification” för ERC-premiären ”Rally Hungary”, dock utan medverkan av Mads Østberg/Patrik Barth. Anledningen till detta är att Mads varit sjuk hela veckan och tvingades i dag tillbaka till sjukhuset i Veszprém.

Läget har förvärrats de senaste 24 timmarna och just nu vet jag inte ens om vi kan starta rallyt ikväll, skrev Mads vid lunchtid men la ändå till.

– Jag har ännu inte gett upp hoppet!

För mig två oväntade namn som toppade i ”träningen” respektive ”kval” med fransmannen Mathieu Francheschi, Skoda som snabbast på träningen. Visserligen bara tiondelar före mer förväntade toppnamnet tjecken Eric Cais och regerande mästaren Hayden Paddon med tredje tid. I ”Kvalet” där startpositionerna sätts blir det polacken Mikolaj Marczyk som går ut först med Skoda Rally2. Nytt för i år är att man gått från systemet där förarna själva fick välja startposition i förhållande till tiderna i ”kvalet”. Nu går snabbast ut först i asfaltrallyn medan det är tvärtom på grus.

Efter sig får han Simone Tempestini och så Francheschi som tredje bil. Total dominans av Skoda även om Mikko Heikkilä med Toyota Yaris Gr Rally2 fick till en fjärde tid. Först som tionde bil kommer #1 Hayden Paddon med Hyundai, nästan två sekunder bakom polacken överst. Allvaret startar i kväll klockan 18.05 med en Superspecial på blott två kilometer. En EM-öppning som sänds direkt via Sportkanalen.

*

Som en hyllning till Craig Breen som gick bort för ett år sedan vid träning inför ”Rally Croatia”, kommer alla tre Hyundai i20 N Rally1 att köras med irländska flaggor på taket och ”In memoriam of Craig Breen” på sidorna.

Foto: Hyundai Motorsport

Det är naturligtvis känslosamt att komma till denna tävligen efter förlusten av Craig för ett år sedan. Vi vill hedra honom när vi återvänder och har försökt göra det genom både välgörenhetsinsatser och att köra med irländska flaggan på våra bilar, förklarade teamchef Cyril Abiteboul.

Teamet har även donerat föremål till en välgörenhetsauktion där alla intäkter går till ”Craig Breen Foundation”, till exempel hjälmar, föraroveraller och skor från förra säsongen, plus signerade modeller av Hyundais Croatia 2023-bil. Föremål som är tillgängliga för bud finns på Craig Breen Foundations auction

Foto. Tommy Svensson

För mig blir det att nästa helg klä mig i den ”Irish Green-tröja” som damp ner i brevlådan häromdagen med texten ”Vote for Craig Breen, Mayor of Brattby”. En tröja jag kommer att bära med stolthet.. 

*

Bortsett från Bilsport Rallycup som verkar bli mer och mer populär för varje år och snart fyller 25 år och detta med fortsatt välfyllda startfält. I deltävling två ”Vilda Ryd Racet” den 27 april blev det till slut 166 anmälda och där enbart rena BRC-anmälningar (Rally RM Historic ingår också) är i samma omfattning som vid premiären i Anderslöv, vill säga runt 120 bilar. Då hör det till saken att hela 4WD-gänget får finna sig att stå utanför ”den lyckliga BRC-famljen”, med dom inkluderade,hade säkerligen minst tio bilar till funnits i Ryd.

Foto:Pierre Skytt

En klar tendens är att det är enklare tävlingar då med lägre kostnader som lockar rallyåkare som kör mer för skoj än att försöka bli ”fabriksförare”. Ett bevis på detta är morgondagens ”Aprilsprinten” i Eskilstuna där man nådde taket på 140 anmälda. Tävlingen är premiär i Eskilstuna Sprintcup i Ekeby. Taket på 140 deltagare finns för att rallysträcka, serviceplats och förhoppningsvis en stor publik ska få rum på samma plats, Ekeby Motorbana. Pusslandet kräver rutin och tanke av organisationen.

Foto.Pierre Skytt

Tävlingsledare Elin Eriksson är mer än nöjd med att Aprilsprinten drar så stort intresse. Kjell Eriksson är lite som spindeln i nätet och  gör alltid ett fin fint jobb med att få till alla de funktioner som krävs.

Kjell ställde frågan om jag kunde vara tävlingsledare och efter lite betänketid så tackade jag ändå ja, berättar Elin  som har samma jobb för tredje gången.

Visst är det en utmaning, man vet aldrig vad som händer i gropen, vi hoppas allt flyter på, avslutar hon.

Blött värre har det varit kring Eskilstuna vilket gör det hela till en ännu större utmaning an vanligt.

Men när kloka rallyhjärnor får arbeta brukar man få ihop en bra slinga som borde falla de flesta i smaken, menar Kjell Eriksson.

 Om det blir en uppgörelse mellan Kolsvas Hannah Jakobsson och Katrineholms Ulf Pettersson i varsin Fiesta R5 återstår att se. Dessutom kommer ett 20-tal klassiker som har sin första deltävling i Klassiska Back och sprintcupen.

*

På söndag är det dags för ”Bilmånsson Rallysprint” i regi av SMK Hörby och premiär för Södra BF:s Öppna RS-DM.  När det skulle planeras i slutet av förra året var de flesta i klubben överens om att lika många startande som fjol när det var Asfalt SM skulle det nog inte bli.

Där hade vi lite fel då årets tävling i princip har lika många tävlande som vid SM, kul med fel på rätt håll, konstaterar tävlingsledare Linn Wingren.

Foto: Team Glad Sport

Detta innebär 56 anmälda och där finfrämmande från andra sidan Öresund gläder lite extra.

Flerfaldiga Danske Mästaren Kenneth Madsen kommer till Hörby med Team Glad Sport och deras helt nya Citroën C3 Rally2, berättar en belåten Wingren och fortsätter.

För några år sedan körde Madsen med en Suzuki vilket slutade med en andra plats totalt och nu tar han söndagen som uppvärmning inför starten för Dansk Super Rally helgen efter. 

Nu blir det ingen lätt resa om det ska bli dansk seger då Madsen med kartläsare Louise Bang Hartwig ställs mot fjolårssegraren och tillika SM-vinnaren Stefan Kristensson/Rickard Nilsson tävlande för Tomelilla. Om de ska försvara segern måste duons vassa Ford Fiesta WRC inte bara passera Madsens modernare Citroën, utan även Hörby-vinnaren 2022, Rolf och Tobias Grybb från Hässleholm med en Citroën R5.Trion kör alla med vassa 4WD-bilar och när det kommer till 2WD-åkarna så är det två Hörby-förare som tillhör favoriterna. SM-guld 2022 och silver 2023 blev det för hemmaföraren Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft som med detta i ryggen på söndag gärna vill triumfera på hemmaplan i den röda Opeln. 

Detta om inte klubbkompisarna Robin Svensson/Sandra Wybrands vill annorlunda vill säga. Paret siktade på SM i fjol men bilstrul gjorde att serien kom av sig direkt och nu är det revansch som samboparet är ute efter, med sin läckra Renault Clio. Industriområdet i Hörby och lockade ifjol rekordpublik, något som Linn Wingren hoppas på även i år. 

Blir bara vädret någorlunda så tror jag det kommer mycket publik och som vanligt är det viktigt att stå säkert, plus att absolut följa funktionärernas anvisningar.

Tävlingen har HQ och serviceområde på Hörby Sportcenter/Lågehallarna med första start klockan 10.00 och dit återkommer man mellan varje av de tre heaten som körs på Industriområdet.

Foto. Tommy Svensson

I går var det genomgång i klubblokalen så att de sista pusselbitarna inför söndagen låg på plats. Med tanke på veckans ”debattämne” om digitala rallyprogram och enligt mig, omvärldens övertro på nätet som lösningen på de flesta av dagens problem. Med tanke på detta var det uppfriska att se när det är ”skarpt läge” då plockar  ordförande Malin Lindström fram kollegieblock och penna för att få koll på tävlingens alla funktionärer. Att sedan biträdande tävlingsledare Mia Nilsson till höger har mobilen i handen hade inte så mycket med pusslandet att göra. Bertil Gunnarsson i bakgrunden verkar enligt mig, mest förvånad över att block och penna fortfarande existerar…

*

Miljonlotteriet pågår just nu en omröstning, ”Nominera Sveriges Största Motorfreak” och där SMK Hörbys Henrik Levin är en av flera kandidaterna. Gå in och lägg din röst på https://sveriges-storsta.miljonlotteriet.se/competition/sveriges-storsta-motorfreak?nominee=6617fbc978fd5f408ec7381a  

*

Trevlig helg.

Ett svar på “Østberg sjuk inför ERC-premiären, Hyundai hyllar Breen i Kroatien, 140 anmälda i Eskilstuna, dansk favorit i Hörby och Henrik Levin i omröstning om ”största Motorfreak”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *