Toyota snabbast på shake down i Kroatien, Hyundai fortsätter att minnas Breen, reaktioner på gårdagens SBF-polisanmälan, ”nytt” mästerskap i ”Dackefejden”, Samir&Viktor utmanar Hovdala, är rallyglaset halvfullt eller halvtomt och Hallberg med ny start i Polon.

Vet inte om någon blev förvånad, jag blev det i i allafall inte över att Sebastien Ogier/Vincent Landais toppade ”Shake down” för ”Croatia Rally”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

I andra åket sattes bästa tid och detta 0,7 för Toyota-kollegan Elfyn Evans/Scott Martin. Hyundai-åkare tillika VM-ledare Thierry Neuville/Martijn Wydeghe var tredje snabbast över de 3,65 kilometer långa och bitvis hoppiga ”Okić”. Ändå var belgaren 1,4 efter Ogier men när även Ott Tänak/Martin Järveoja delade deras tid var det nog mer ett bevis på var koreanen befinner sig i konkurrensen.

Foto: Hyundai Motorsport

En sekund plus lite mer efter de här två, kom bästa M-Sport Ford-förare Adrien Fourmaux/Alexandre Coria.

Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen är ensamma i Rally1-sällskapet med att köra fyra gånger och i sista blev sjätte tid, men ändå nästan tre sekunder efter Ogier. I Rally2-gruppen var Yohann Rossel/Arnaus Dunand vassast och även nästa vassast körde Citroën C3 Rally2, Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov 0,4 bak. I tipset trodde jag mest på Lauri Joona/Janni Hussi bland de blåvita men Toyota-duon Sami Pajari/Enni Mälkönen ville annorlunda och slutade trea på shake down, 1,2 efter Rossel.

Utanför WRC2-poäng visade Gus Greensmith/Jonas Andersson bra fart med Toksports Skoda, femte tid medan nya teamkompisen Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud blev sist på Topp-10. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen valde hårda däck, körde bara en gång och allt enbart för att se så att deras Hyundai i20 N Rally2 fungerade som den skulle.

Foto: Hyundai Motorsport

Både rörande och respektfullt hur Hyundai på olika sätt hyllar Craig Breen som omkom under test inför fjolårets rally. Med en stor bild av Breen poserar precis hela Hyundai Motorsport som är på plats i helgen, fint jobbat. I morgon klockan 08.28 smäller i det Kroatien-kiosken!

*

Volvo Euro Cup-basen och helt allmänt rallyentrepenör Ted Malm var en av många som reagerade på gårdagens ”nyhet” att SBF på uppmaning av Riksidrottsförbundet/ Polisen gjort en anmälan om olaga hot. Bakgrunden är välkänd, en grupp både inom och utanför SBF riktar stark kritik mot hur förbundet sköts och då inte alltid med något som kallas hyfsad ton. Kulmen nåddes när en påtänkt ny styrelsemedlem utsattes för så hård påtryckning (oklart för mig av vem), att denne valde att hoppa av i ”elfte timmen”.

Malm tog upp saken på Facebook med rubriken ”Nu e de nock” (skånska för nu är det nog) och igår presenterades en logga med ”Bilsport mot näthat” som han gärna ser att så många som möjligt använder på Facebook.   Vill nog inte beskriva det som att även jag råkar ut för liknande attacker som SBF men helt klart är, att inte alla hanterar Motorbloggen med silkesvantar…

*

Efter SSR Weekend som är deltävling tre i ”MAS Rallycup” väntar nytt besök i Småland den 8 juni. Då är det Wäxjö MS klassiska ”Dackefejden” som ska husera ”Masarna” och då med Kosta som nav.

Vi fortsätter med vårt samarbete med Destination Kosta, vilket har varit väldigt lyckat och uppskattat av både tävlande, publik och organisation, berättar tävlingsledare Linda Telehagen. 

Denna gången utökar vi till två sträckor som går två gånger och är utslagsgivande med  olika karaktärer av vägar. Vi har jobbat för kunna erbjuda en startavgift på 3000 kr för tävlingen vilket vi lyckats med.

Sist i den utskickade mediainformationen gömmer sig åtminstone för mig, en nyhet. Här står att ”Dackefejden ingår i MAS Rallycup, Smålands DM samt Sydsvenska Mästerskapet.”. Det sistnämnda är inget jag hört talas om och trots intensivt sökande på nätet, misslyckats jag med att få lite kött på benen. Inte heller avsändaren av informationen, Wäxjös Andreas Sigfridsson visste något, utan svarade. 

Vi undrade också, men vi har åtminstone fått det! 

Vet att ett sådant här mästerskap diskuterades i höstas och att då två-tre tävlingar vardera i Södra och Småland skulle ingå. Men efter årsskiftet har det varit knäpptyst från alla håll fram till idag vill säga. Spännande med ett nytt mästerskap som ingen känner till, inte ens de som är påtänkta som arrangörer… 

*

Mer MAS Rallycup och enda deltävlingen inom Södra BF:s gränser är Hässleholm MK:s ”Snapphanerallyt” den 10 augusti. Idag avslöjades det att Wilke & Co får oväntad konkurrens av Mello-deltagarna Samir & Viktor. Detta sedan Hässleholms centrumförening ”Hessle City” samma helg väcker liv i den stadsfestival som tidigare kallades för ”Festivaldax”.

Foto. Tommy Svensson

Därmed blir det upp till bevis för att se vem som lockar mest folk, fest i centrum eller rallybilar på Hovdala? 

*

Idag presenterade ambitiösa ”Ericsson Motorsport” på sin hemsida hoppingivande ”Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren”. Deras genomlysning av vårens startfält ger underlag för rubriken, men för mig är det lite mer om glaset är halvfullt eller halvtomt. Förvisso har flera arrangörer fått ihop anständigt med startande men ännu är det en bit kvar till siffrorna före pandemin. Undantaget är Bilsport Rallycup som alltmer ser ut att bli motorn, i åtminstone det sydsvenska rallylivet.

Foto. Tommy Svensson

I Anderslöv blev det efter gallring ändå 122 startande och till nästa helgs ”Vilda Ryd Racet” kan Ryds MK glädja sig åt 166 anmälda. Här var taket satt till 200 bilar, ändå har man stängt möjligheten för efteranmälan (klokt att begränsa detta otyg). På BRC:s hemsida går att läsa”Orsaken sägs vara att man vill det ska bli en bra tävling för dom anmälda, samt, att med mer tävlande så blir det även väldigt trångt på serviceplatsen, som är större än förra året.”. För övrigt är det mest sprintar som körts och där man ibland uppnått maxtaket, men då snackar vi om 40-60 bilar (undantaget Eskilstuna med 140). Tittar man längre fram så lär det även bli välfyllt när Svenska Rallycupen drar igång med ”Violen-Rallyt” den 18 maj. Tidigt ute är Katrineholms MK med ”Slottssprinten” som klubben efter mycket jobb gjort till sommarens stora happening. Trots att tävlingen inte körs förrän 13 juli är där idag 145 anmälda för att köra de 5 sträckorna kring Ericsbergs Slott. Helt klart har Christer Nystrand och hans stab fått till ett lyckat koncept med ”RALLY – Mingel, Grillfest & After Rally + musik i Slottsparken.”.

*

I ”Slottssprinten” är SM-ledaren i ”Nationella 2WD” Patrik Hallberg, Haninge (lite märkligt namn på klassen då där även ingår FIA-bilar?) anmäld med John Stigh som ”Föråkare” med Toyota Corolla. Då har paret redan gjort sin andra start med 4WD då det nu är klart man kör GK Door/Christer Hedlunds VW Polo R5 i Västerås och ”SM Veckan Sommar”

Foto: GK Door Team

Detta ska bli riktigt skoj, förklarar Patrik.

– Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möjligheten och är samtidigt ödmjuk inför uppgiften att köra SM-Veckan som ser ut att bli en av de det tuffaste på länge.

Idag finns 47 anmälda varav då 11 i Patriks klass 4WD där han bland annat får möta sin ”Dörr-kompisar”, Patrik Flodin/Göran Bergsten och Dennis Rådström/Johan Johansson.

Detta ska bli inspirerade och hoppas givetvis att jag kan utmana om en topp-placering när vi sammanfattar dagen, avslutar Patrik. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *