Sesks får Rally1-chans med Puma, WRC:s nya poängsystem kallas ”socialdemokratiskt”, protest i DSR bäddade för Madsen-seger, SSR Weekend laddar med både ”MAS och VOC” och svår rallyolycka på grus…

Inte så länge sedan som de tre teamen i WRC med Rally1-bilar protesterade högljutt mot FIA och Promotorns planer på att redan 2025 införa ett nytt reglemente där hybriden försvinner. Teamen menade att dom behövde mer tid för att utveckla bilarna och ville allra helst vänta till 2027.

Därför blir jag lite förvånad när M-Sport i samarbete med WRC-promotorn idag presenterar Tom Kristenssons f.d teamkompis Martins Sesks som förare och Renars Francis som kartläsare i en av deras Puma Rally1 i ”WRC Rally Poland” sista helgen i juni. Starten blir första officiella starten med hybriden bortplockad men redan i nästa VM-tävling ”Rally Estonia” är den åter på plats och då även med Sesks bakom ratten. Detta ska vara första steget för att minska avståndet mellan Rally1 och Rally2 och att ge förare i den ”enklare” klassen att kunna köra ”top level car”

Foto: M-Sport

Det jag förvånas över både hur snabbt man lyckats ”utveckla” Puman med ”icke-hybrid”, men även att det tydligen redan fattats beslut att det är den här vägen WRC ska vandra framöver…

*

WRC:s nya poängsystem fortsätter att förbrylla och i Kroatien fick till exempel fyran Ott Tänak mer poäng än både tvåan (Elfyn Evans) och trean (Thierry Neuville). Allt för att förhindra att förarna ”pyser runt” sista dagen för att spara däck till power stage och de där viktiga bonuspoängen. Nu hörs röster att systemet strider mot sportens innersta väsen, att vinnaren alltid ska belönas mest.

Foto: Hyundai Motorsport

Det finns alltid en vinnare, resten är förlorare, menade en sådan röst.

Systemet är så förvirrande att det inte lär locka nya yngre rallyfans som är uppfödda med att det är som i fotboll eller hockey, den som gör flest mål vinner. Det konstateras.

Den snabbaste rallyföraren bör självklart också få flest poäng!

Poängsystemet liknar rallysajten ”rallit.fi” vid socialdemokratiskt.

Alla får lite småsmulor men ingen blir riktigt rik! 

Toyotas Jari-Matti Latvala gillade liknelsen.  

Att vinna är inte längre viktigt, poängmässigt spelar det egentligen ingen roll om du vinner eller inte. Allt du behöver göra är att köra stabilt lördag och söndag

Han avslutar sin analys med.

Att vinna måste ha ett värde, men för tillfället är det inte så. En fjärdeplats är numera riktigt bra med många poäng men det måste ändå vara mer lönsamt att hamna på pallen! 

*

Var igår lite undrande över två saker i Dansk Super Rally-premiären ”Rally Yding”. Dels att tre av de åtta sträckorna ströks plus att rallyledaren Simon Valentin åkte hiss neråt efter över fem minuters tidstillägg. 

Foto: Team Glad Sport

Vad gällde sträckorna så var det den elektroniska tidtagningen som inte funkade som den skulle. ”Heldigt” för vinnaren Kenneth Madsen som gjorde ett felaktigt däcksval på en av dessa sträckor något som nu blev utan betydelse.  Ett annat problem under rallyt var de s.k ”virtuella chikanerna” för att hålla ner hastigheterna. I dessa skulle de tävlande sänka farten vilket då registrerades i ”Rally Safe-systemet” som fanns i bilarna. Under reken var det svårt att notera var ”farthindren” fanns och i skarpt läge blev det också de som inte fick rätt hastighet registrerad. Vad gäller Simon Valentins tidstillägg berättar Ib Kragh, tvåa i rally att det var han som för första gången i karriären la in en protest. Detta historiska skedde efter att han fått besked på att inga åtgärder skulle vidtas mot Valentin för att han kört in fem minuter för tidigt i en TK, såvida det inte kom in en protest trots att det fanns registrerat i ”Rally Safe”. Då menade arrangören  att Kragh var tvungen att protestera vilket också skedde. Protesten gick igenom och därmed blev han med  Jeanette Kvick Andersson tvåa istället för trea. 

*

I helgen hade ”SSR Weekend” organisationsmöte på Millebygden inför 9-11 maj. Där konstaterade banchef Fredrik ”Fritte” Johansson på frågan vad som är bäst med att arrangera just SSR?

Foto: SSR

Oftast uppskattad tävling som snart gått i 50 år! 

Det finns en historik som inte många kan mäta sig med i Rallysverige och dessutom rally i tre dagar kan det bli så mycket bättre…

Torsdag och fredag är det ”SSR Rallysprint” i ”Svenska Sprintrally Cupen” medan lördagen innebär första grustävlingen i ”MAS Rallycup” och ”VOC Mekonomen Rally/SverigeSerien”. 

Foto: SSR

På fredag stänger anmälan också här långt har det inte varit den rusning som nog många trodde/hoppades med anmälningar. En viktig parameter är naturligtvis att det i Nyköping samma helg körs Rally-SM med ”Rally Nyköping” och där SM så här långt leder vad gäller antalet anmälda. 84 ekipage vill köra i Nyköping medan runt hälften är anmälda till SSR:s lördagstävling. Även i de två sprintarna surrar det kring strax över 40 anmälda. Fortsatt har alltså ”MAS Rallycup” med sitt ”SM-upplägg” svårt att locka tävlande och jag inklusive många andra trodde nog att ”SSR Weekend” skulle innebära korken ur. Nu återstår ändå fyra dagar så än kan det kanske bli ett mer anständigt antal rallyåkare till Millebygden om drygt två veckor.

*

Fick en del ”kritik” för att jag nämnde att dödsolyckan i Tjeckien skedde på asfalt, något som betecknades som onödigt vetande. Nu har jag så gott som alltid målsättningen att tala om på vilka underlag, i synnerhet utanför Sveriges gränser som rallyn körs på och det kommer jag att att fortsätta med. I går inträffade en ännu svårare olycka på Sri Lanka och detta på grus. Tre personer i publiken och fyra funktionärer omkom när rallybilen tappade fästet och for ut bland åskådarna. Enligt uppgift skulle det finnas 45 000 åskådare på plats vilket för en svensk verkar helt ofattbart. Hur de omkomna stod placerade framgår inte. Inte heller har jag en susning om hur rigorösa säkerhetsregler som gäller i landet och kanske förutfattad mening, men jag skulle bli förvånad om de följer samma regelverk som hos oss…  

2 svar på “Sesks får Rally1-chans med Puma, WRC:s nya poängsystem kallas ”socialdemokratiskt”, protest i DSR bäddade för Madsen-seger, SSR Weekend laddar med både ”MAS och VOC” och svår rallyolycka på grus…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *