Mikkelsen kör i Polen, FIA-böter för finska kartläsare, Åhlin och Danielsson till Höljes, Ryd/BRC levererar, finns Fiesta Rally1, ingen rallyolycka och vägkostnaderna ökar…

Idag avslöjade Andreas Mikkelsen dessutom lite otippat, att nästa tävling för honom och Torstein Eriksen blir ”Rally Poland” i slutet av juni. I kommande Portugal är det Dani Sordo som kör Hyundais tredje bil och så troligen även på Sardinien.

Foto: Hyundai Motorsport

Sedan trodde man nog att Esapekka Lappi skulle ta över för Polen, Lettland och Finland då basen Cyril Abiteboul inför säsongen förklarade att ”i de snabba grusrallyna” var det Lappi som skulle köra. Ännu är inget bekräftat från Hyundai.

*

Kroatien blev dyrt för de finska kartläsarna Janni Hussi (Lauri Joona) och på bilden Reeta Hämälinen (Emil Lindholm) då bägge tvingades betala böter till FIA. Båda gjorde samma misstag, glömde att trycka på ”OK-knappen” efter punktering med efterföljande hjulbyte på sträckan. 1000 euro ville FIA ha för den glömskan.

Foto: Hyundai Motorsport

*

Nya ”jipporallyt” i Höljes i samband med World RX eller mer enligt arrangörens önskemål, ”Rally Magic” den 5-7 juli har fått ännu ett namn anmälningslistan.

Det är ”hemmasonen” Fredrik Åhlin som med en av Team NYBE:s Skoda Rally2 ska fajtas mot bland annat Dennis Rådström. Klar för start är också en av de stora värmländska hjältarna Bror Danielsson. Bror kommer med sin Ford Escort och kör i klassen för historiska bilar.

*

Medan hårdsatsande ”SSR Weekend” med både MAS Rallycup och SverigeSerien verkar ha svårt att få till ett så pass stor startfält som arrangemanget bevisligen är värt, så har Ryds MK inte jobbat riktigt med samma problem. Till Millebygden och lördagens höjdpunkt ”SSR Rally” har man idag passerat 50-gränsen med anmälda, medan man i ”Vilda Ryd Racet” på lördag andra stoppet för Bilsport Rallycup där anmälan stängdes i förtid, finns 159 ekipage. Känns lite som att detta blir måttstocken för övriga arrangörer i södern, men jag betvivlar att något rally utanför ”BRC” når upp till Ryds siffror. Möjligtvis övriga cuptävlingar som Nybro eller Nässjö och där den sistnämnda som bekant i november, brukar spränga alla gränser vad gäller intresse.

Nu har Ryds MK med Gustav Johansson i spetsen verkligen ansträngt sig och letat ”riktiga sträckor” som passar just onotade BRC och ”Rally RM Historic”. Med Ryd som nav är sedan sträckorna förlagda öster ut och en titt på översiktskartan gör faktiskt även mig lite åksugen. Nu blir det inte så, utan publiken får nöja sig med den blå Opel Kadett som en gång var min och går ut först i RM-delen med #2 på dörrarna. I den blå finns Kågerödsmakarna Lars och Maj-Britt Byström i kupén.

Foto: Niclas Nilsson

Då har redan gamle Saab-fantomen/VM-åkaren Kalle Grundel passerat som föråkare med en V4:a där han har Ryds egen Göran Söderström som sällskap. Ambitiösa som Gustav&Co är så delar man med sig av nyttig ”sträckinfo” inför lördagen i Smålandsskogarna.

”SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km”:

Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är något rakare än första biten. Det finns ett fint parti att titta på vid vägbytet mitt på sträckan.

Fram till vägbytet mitt på sträckan har det, vad vi vet, aldrig gått tävling på detta håll, från vägbytet fram till mål gick senast för drygt 10 år sedan.

Publik rekommenderas att ta sig in från start, vägbytet mitt på eller från mål.

SS2 ICA Nära Ryd, 10,16 km”:

Startar på en fin byväg som är ganska snabb, som övergår till en mindre väg efter ca 4 km som även här har mycket sten i kanterna och som är mestadels krokigt. Den mindre vägen körs det på i nästan 2 km, innan man kommer ut på en riktig Ryd-klassiker som varar hela vägen fram till mål. Detta är en kombinerad sträcka där det gått delar av alltifrån förra året till sent 1980-tal.

Publik rekommenderas att ta sig in från första vägbytet, eller vid de två vägbytena mitt på sträckan.

”SS3 MPM Industriprodukter AB, 13,10 km”:

Börjar på en fin byväg, som efter ca 1,5 km går in på en mindre väg som de tävlande kommer få köra på i 2,5 km innan man kommer tillbaka ut på en bredare väg igen som är snabb och ärlig, innan det blir en ny förbindelseväg på ca 500 meter och sedan blir det en bred och fin byväg i ett par kilometer igen, och precis innan man kommer på den sista förbindelsevägen, så passerar de tävlande vår tävlingsledares gårdsplan och sedan är det nästan 2 km fin byväg hela vägen fram till mål.

Publik rekommenderas att ta sig in vid gården mitt på sträckan, eller från mål. Det finns ett fint parti att kolla på vid gården, samt för den som kan tänka sig att gå en bit mot start.

”SS4 Gräventreprenad i Björkebråten AB, 7,06 km”:

Hela sträckan går på en fin byväg som är en känd klassiker i Vilda Ryd-sammanhang, som gick senast förra året på samma håll. Publik rekommenderas att ta sig in från vägbytet efter halva sträckan, det finns fina partier att

kolla på båda håll från vägbytet. Ca 400 meter att gå på båda håll.

Programförsäljningen börjar på lördagsmorgon vid

Serveringen på Trojaskolan i Ryd från kl 07:00 och ICA Nära Ryd från kl 08:00, hälsar Gustav.

*

Helt klart är jag förvirrad och den här gången är det om Martins Sesks debut som Rally1-förare i ”Rally Poland” med en bil från M-Sport. Vissa hävdar att det är en Ford Fiesta Rally1 och då utan hybrid så klart, som lettländaren ska köra i Polen och så Puma i hemmatävlingen. Det är här jag missar, för mig veterligen har det aldrig körts med Fiesta som Rally1-bil utan detta är förbehållet Puma som med hybrid körts sedan 2021. Nu kanske det är meningen att det är en Rally1-konverterad Fiesta WRC från 2020 som Sesks ska ”testköra” i Polen, alternativt en ”upphottad” Fiesta Rally2. Kanske någon läsare vet med hundra procent vad som gäller?

*

Under kvällen framkom nya uppgifter kring helgens tragedi på Sri Lanka som beskrevs som ”rallyolycka med sju döda”. Nu visar det sig att det inte var rally utan något som i mina ögon verkar vara ett mellanting mellan Rallycross och Racing. 

Säkerheten är inte så hög, publiken står bara någon meter från banan utan några synliga räcken eller hinder mellan sig och bilarna. Hade detta varit i Sverige hade det blivit stopp direkt, men det finns uppenbarligen olika sätt att se på säkerhet…

*

Knappt har gummiröken lagt sig över Industriområdet i Hörby efter Bilmånsson Rallysprint innan det är dags att fokusera på TV-Svängen. Den 7 september är det dags för SMK Hörbys klassiker som i år körs för 59:e gången, så till nästa år blir det dubbelt 60 årsjubileum. 

Foto. Tommy Svensson

Idag inhämtade jag det sista av ”mina tillstånd” och nu är det bara att skicka in till Länsstyrelsen som vill ha detta senast fyra månader före tävling. När jag träffade väghållarna så vittnar alla om att hur mycket dyrare allt har blivit, från grus till vägskrapning har kostnaderna stuckit iväg.  Detta innebär i förlängningen att klubbarna måste öka intäkterna och där då anmälningsavgifterna hamnar i skottgluggen. Visst kan man lägga på några kronor till på programmet, öka priset för annonser/sponsorer men även för dessa finns en smärtgräns. Det går inte att höja hur mycket som helst, så följden blir antingen kortare tävlingar eller ökade avgifter. Lite av pest eller kolera, men detta är verkligheten och att sticka huvudet i sanden hjälper föga.  

Finns en from förhoppning att ”Entré på sträckorna” ska slå igenom men jag är skeptisk, även om jag gärna sett att publik ännu mer kunde bidra till att hålla sporten i gång.

*

 Har fått problem med min mejladress tommy.svensson@kristianstadsbladet.se och uppmanar er som vill ha kontakt den vägen att använda motorbloggen@telia.com

Denna adress är också den som jag helst ser att ni använder framöver!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *