Dramatik direkt i ERC på Kanarieöarna, Opel dominerar i ERC Junior, Simon A. med boost inför starten i Sulingen, Kvick läser ”e-noter”, skånskt i ”Götenerundan”, namnkunniga ”mellanåkare”(?) i Rimbo, Supercupen i rallycross i Haninge och Brinks Motorsport med line up för 2024.

Lite tidig Motorbloggen idag men besök på mors grav som idag skulle ha fyllt 94 år prioriteras som ni kanske förstår. Efter fyra körda sträckor av ”ERC Rally Islas Canarias” är det Toyota i topp med spanjoren Alejandro Cachón/Borja Rozada som är 3,8 före delade tvåorna Mathieu Franscheschi/Andy Malfoy, Skoda och Frankrike och Yoann Bonato/Benjamin Boulloud., Citroën.

Foto:erc.com

Riktigt kul att hela Rally2-buketten är representerad i Topp-5, fyra är Hayden Paddon /Johan Kennard, Hyundai elva sekunder efter och som femma Ford Fiesta med Jon Armstrong/Eoin Treacy 2,9 efter ”The Kiwi” framför. Mads Østberg/Patrik Barth kämpar på starkt med Citroën och håller åttonde plats men ändå bara 16,9 efter Toyotan i topp.

Svårt att få koll på greppet, menade Mads.

Har därför problem att utnytta både däck, bil och vägen fullt ut!

Ni som kan er ERC-historia minns hur ungraren Miklós Csomos i fjol möblerade om sin Skoda å det grövsta, bland annat hittades motorn frånskild från karossen efter kraschen. En följd av detta blev att kartläsaren Attila Nagy hade fått nog och avbröt samarbetet direkt.

Nu var detta dock glömt och vid ERC-premiären hemma i Ungern var han åter i Csomos bil vilket slutade med en stark tredje plats. Men helt klart är inte Kanarieöarna och rally en bra kombo för paret och även den här gången slutade det med ”big crash” för #4. På tredje sträckan hamnade parets Skoda i en stenmur med vidhängande byggnad och ”game over” och besättnigen fick åka till sjukhus för kontroll.  Sträckan är stoppad och ännu har inga efter startnummer 30 kört ”Tejeda1”.

Foto:erc.com

Därför har Mille Johansson/Johan Grönvall och Calle Carlberg/Jørgen Eriksen bara kört en enda sträcka idag plus gårdagens spektakulära Superpspecial, delvis inomhus i Las Palmas stora sporthall. Efter SS2 så är det glada miner i Opel MotorsportTimo Schultz/Michael Wenzel leder 2,9 före Carlberg/Eriksen, båda med Opel Corsa Rally4.

Foto: Flat Out Media

Mille och Johan håller femte plats, Opel även för dom och detta futtiga 3,8 efter Schultz. 0,2 skiljer så mellan Mille och Max McRae/Cameron Fair som vann i Ungern.

*

Foto: privat

Strax efter 17.00 drar ”ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen” igång och från det skånska lägret i tyska staden Sulingen är det nu med spänning som Simon Andersson/Jörgen Jönsson inväntar ”take off”. Pappa Mats Andersson visar att han är stolt svensk med sin fina hatt men punkterar även myten ”allt klär en skönhet”…

Foto: privat

Gårdagens shake down avlöpte väl och #22 Renault Clio Rally4 kom igenom med en bra boost inför kvällen start.  

*

I samband med ”ADAC Rallye Sulingen” har även Opel e-Rally Cup premiär för 2024. Tråkigt nog utan svenskt deltagande sedan fjolårsvinnaren Calle Carlberg tagit klivet in i Opel Motorsports Corsa Rally4.

Foto: privat

Ändå 15 anmälda för att köra med Opel Corsa-e Rally och där man hittar danskan Jeanette Kvick Andersson i #11, österrikaren Alfred Kramer jun. Corsa. Paret inledde i ERC Juniors i Ungern med Peugeot och en sjunde plats. Efter detta blev paret erbjudna en plats i Sulingen vilket då sker på bekostnad av start på Kanarieöarna.  Bra spridning på nationaliteter i de 15 bilarna med förare från Tyskland, Österrike, Andorra, Frankrike och Belgien. Kul är också att det i klassen finns fem bilar med enbart tjejer.  På grund av logistiska problem med laddning av bilarna kör klassen bara åtta sträckor, resten av rallyt kör elva.

*

På lördag körs ”Götenerundan” med 85 anmälda som ingår i ”Mega Rally Cup/Västsvenska Historiska Rallycupen” och då med två sträckor som körs dubbelt.  Mest namnkunniga i Götene är föråkarna Patrik Flodin och Dennis Rådström som tar rallyt som uppladdning för ”Rally Nyköping” den 11 maj. Samma sak för enda skåningen i fältet, SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund som mjukar upp Volvo 940 Grupp H inför SM-starten. Första start är klockan 10.00 från Götene Folkets Park.

Foto: Kristian Lindberg

*

Fler startande i MK Rimos ”Björn Waldegårds Minne” med 120 ekipage. Här är det ”Upplands DM/Finess Onotade Rallyserie” det tävlas i på de fem sträckorna med totalt  25 kilometer. Även här finns förare som värmer inför SM i Nyköping, till exempel Oscar Sundell med sin Mirage R5 och i 2WD-klassen, Emil Karlsson med nya BMW:n. Rimo har även infört vad jag vet ett nytt begrepp, förutom ”Föråkare” har man även ”Mellanåkare” vars syfte jag finner högst oklart i en tävling på bara drygt två mil. I gänget som är ”mellanakt” finns SM-ledaren Patrik Hallberg men även Jonna Eson Brådhe och Jari Liiten. Klockan 11.00 ger sig först bil iväg från Nyströms Cement i Rimbo.

*

Norrahammars Mk bjuder i morgon in till E-Cupen och ”Hammarslaget” vilket 49 förare hörsammat och arrangören bör vara nöjda då man egentligen maximerat till 40 bilar. Här bjuds på fem onotade ”SP:er” varav en klassisk ”vändsträcka”.

*

Som alla vet råder det delade meningar om hur bra Rally SM mår, vissa hävdar att det är vind i seglen, solen i ryggen och räkmackan väntande. Andra känner inte igen beskrivningen och hänger då oftast upp sig på bristande mediaintresse med för många tävlingsklasser. Sanningen ligger enligt mig någonstans mittemellan.

Vad gäller Rallycross SM och övriga cuper känns det däremot mer som att man kämpar i motvind. Sanningen att säga har jag noll koll på SM-vinnare sedan Klara Andersson hoppade över till de större sammanhangen. Hur som helst så kämpar entusiasterna på och helgen är det deltävling 2/3 i ”Supercupen” i Haninge. På Högstabanan söder om Stockholm körs klasserna 2400 cc, 2150cc och den historiska klassen RCH, plus crosskartklasserna Xtreme och Xtreme Junior. Stort beröm ska dock Haninge MK ha och speciellt meidiakontakt Bertil Örtenstrand ha för att han delar med sig av information till mer än de närmast sörjande. Första start är klockan 10.00 både lördag och söndag.

*

I dag släppte Brink Motorsport sin line up för de tre Tesla Model 3 som Eslövs-teamet ska köra i årets STCC. Att Tobias Brink skulle köra en bil var igen kioskvältare precis och i de två andra finns Tomelilla-åkaren  Jimmy Eriksson och Mikael Karlsson.

Vi välkomnar Micke till teamet jämsides Tobias och Jimmy. Med honom på plats kan vi sätta fullt fokus på mästerskapsgulden med en väldigt stark föraruppställning och det ska bli riktigt intressant att sätta dem bakom ratten under helgens första STCC-tester, förklarar teamchef Ted Brink.
Mikael Karlsson gör comeback och tävlade senast i STCC 2021 där han slutade på sjunde plats totalt, bland annat med seger i den sista tävlingen han körde på Ring Knutstorp.
Det ska bli en riktigt spännande utmaning att göra STCC-comeback samtidigt som mästerskapet blir elektrifierat, säger Karlsson. Hugo Nerman som senast var med i ”Brinkarna” tar nu över rollen som förarcoach.

Med detta önskas alla en trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *