Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

I skuggan av SM i rallycross...
NYSATSNING PÅ BACKE

Fler arrangörer, bättre tävlingar, come back för fyrhjulsdrivna bilar...
Det händer mycket kring årets SM i backe, en serie som drar igång den 4-5
juni.
Premiärarrangör är Järbo MK i Gästrikland och tävlingsplatsen är
Kungsberget, 4,5 mil nordväst om Gävle.
Den 1.900 meter långa asfaltvägen uppför Kungsberget är specialbyggd för
backtävling och innbär en tuff utmaning för förarna.

- Intresset för backe är större än på många år, säger Sievert Lindqvist.
Norrköping.
Sievert är medlem i rallycrossutskottet. För rallycross och backe är två
varianter på samma tema:
- Man använder samma bilar. Men backe innebär att man kör en och en. Det är
föraren och bilen i intensiv kamp mot klockan.

Järbo Motorklubb startade i början av 90-talet av ett 25-tal unga
entusiaster. I dag har Järbo MK 350 medlemmar, ett stort antal aktiva och en
bred verksamhet i flera sportgrenar.
Allt började med backen. Redan när klubben bildades, fanns tanken att bygga
en asfalterad backe uppför skidbacken i Kungsberget. Tanken blev snabbt
verklighet och redan efter några år - sommaren 1996 - invigdes drömbacken;
en tuff utmaning med många kurvor, krön och svårigheter.

Back-SM avgörs i fyra klasser - två med SM-status och två som kör
riksmästerskap.
SM-klasserna är en klass för 2-hjulsdrivna rallycrossbilar och en för
2-hjulsdrivna rallybilar. RM-klasserna är Rallycross 2400 samt comebackande
Rallybilar 4WD.
Man kör två deltävlingar varje helg - en på lördagen och en under söndagen.
- Vi räknar inte med att det ska komma speciellt många 4-hjulsdrivna bilar
första säsongen. Bland annat beroende på kalenderkrockar med RM-serien i
rally. Men på sikt tror jag stenhårt på klassen - och på backe som
tävlingsgren betraktat, säger Sievert Lindqvist.

Många av förarna i Back-SM är rena backspecialister och återkommer år från
år.
I Rallycrossklassen finns förare som Arvikas Perra Johansson,
Gestrike-föraren Håkan Holmkvist, upplandsföraren Pontus Westman och Henrik
Flodin, Hudiksvall, samtliga i häftigt ombyggda Volvo S40-bilar med
bakhjulsdrift (!).

I Rallyklassen heter favoriterna t ex Patrik Sjöberg, (Örnsköldsvik), Micke
Lundberg (Gävle) och Mattias Hägg (Hudiksvall). Här är märkesvariationen
större: Patrik och Micke kör var sin VW Golf medan Mattias rattar en Toyota
Corolla.
Andra bilmodeller körs t ex av Göran Andersson, Tjust (Volvo 740), Micke
Wickström, Boden (Opel Astra), Tommy Målarn Sjödin, Sundsvall (Ford Escort)
och Lars Davidson, Enköping (Renault 19 Kit Car).

RM-seriens budgetklass heter RC 2400 och kan på sikt bli mycket intressant.
Lasse Nygren, SMK Hede är en rutinerad förare som kommer till start i en
Ford Escort. Men frågan är om inte debutanten Peter Karlsson från Ljusdal
kommer att skrälla.
Peter - som tidigare dominerat racing och backe i enhetsklassen Volvo
Original - kommer till start med en Opel Ascona och blir en svår nöt att
knäcka för konkurrenterna.

SM i Backe, tävlingsprogram 2005:
Tävling 1: Järbo 4-5 juni.
Tävling 2: Nalovardo, Sorsele 11-12 juni
Tävling 3: Norrköping 9-10 juli (sprint)
Tävling 4: Arboga 27-28 aug
Tävling 5: Teknis, Örebro 3-4 sept
Final: Sundsvall 17-18 sept

Carleric Johansson