Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Co-Drivern har ordet

Kolsvarundan, SM-final

SM-GULD SM-GULD SM-GULD



Äntligen lyckades vi knipa guldet. Efter att Mats de sju senaste åren fått fem silver och ett brons så stämde nu allt och vi hade marginalerna på vår sida. En härlig känsla och ni anar inte hur skönt det är att äntligen få skriva dessa rader.

Förutsättningarna inför den avslutande SM deltävlingen i Köping var lite diffusa. Vi hade ett litet försprång till Oskar Svedlund men som reglerna är skrivna så skulle ju två delresultat, av åtta, räknas bort. Då Oskar redan hade en nollpoängare och vi som sämst en andraplats så blev det lite svårräknat då det även i denna sista tävling delades ut dubbla SM poäng, först för fredagsetappen och sen även för lördagsetappen.
Risken bedömde vi som mycket stor att vi skulle hamna på samma poäng och att särskiljning skulle avgöra. Och det var där som det blev lite oklart. Skulle man vid samma poäng särskilja genom att titta på det sjunde och åttonde (redan borträknade) resultaten eller skulle sista deltävlingen avgöra och i så fall var det lördagsetappens resultat, alltså det allra sista som avgjorde eller skulle man slå ihop fredag och lördag ……. Ja, ni hör ju själva.
Vår inställning när vi åkte till Köping var att vi måste vara snabbast åtminstone en av dagarna och att det skulle bli stenhårt.

Nu tänker jag inte göra någon detaljerad genomgång av tävlingen men det blev som vi trodde. Nämligen stenhårt. Kolsva MS hade letat fram sex st. sträckor som vi skulle köra två gånger vardera. Tre st. på fredagen på totalt 52 km och tre st. på lördagen på totalt 62 km. Det var verkligen varierande vägkaraktär med både krokigt och snabbt blandat. Genomgående med mycket bra standard. Svedlund inledde med att vara snabbast på den första sträckan med 2,5 sek. men efter det lyckades vi vinna resterande fem sträckor under fredagen men det var inga stora tidsmarginaler. När vi gick i mål den första dagen hade vi vunnit med 2,5 sek så ni förstår att det var tiondelar vi plockade på varje sträcka.
Det var nu de stora spekulationerna tog fart angående hur poängberäkningarna skulle göras. Inte förrän efter midnatt fick jag ett SMS som förklarade att det skulle ”räcka” för oss att bli tvåa efter Svedlund på lördagen för att säkra guldet.

Dag två inleddes med att vi var hela 5 sek före Oskar då han hade haft en mindre avåkning. Sträcka två vann han med 4,3 sek och det skilde alltså sju tiondelar. Sen följde två asfalts sträckor (samma två gånger om) som vi vann med 0,5 sek respektive 0,9 sek. Vi ledde alltså med 2,1 sek inför de avslutande två sträckorna. Här avgjordes så det hela då Oskar fick en punktering och fick stanna och byta däck. De insåg då att loppet var kört och valde att bryta tävlingen. Jag kan erkänna att efter att vi såg den gula Mitsubishin stå vid vägkanten så blev det mycket okoncentrerat i vår bil. Vi visste att vi i princip hade guldet i hamn men att vi skulle ta oss till mål med hel bil. Det hela slutade nu bra för vår del och det jublades i bilen när vi passerade mållinjen på den sista sträckan.

Summa summarum så kan vi nu titulera oss Svenska Mästare och det känns underbart!!!
Men titeln gäller ju inte bara Mats och mig utan naturligtvis även alla ni som varit med under resan. Mekaniker, sponsorer, alla som hjälpt till och ställt upp, alla som stöttat oss. Jag kan inte räkna upp alla här men för att använda en gammal klyscha ”ingen nämnd, ingen glömd”

Hjärtligt tack ska ni ha, ni är verkligen GULD värda.

Nu skall vi suga på guld karamellen ett tag och sen får vi väl sätta oss ned och fundera över framtiden och vad som eventuellt skall hända nästa år. Vi får återkomma om det.

Guldrusiga hälsningar från Co-Drivern.

Tomas Thorszelius

www.thorszelius.com