Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Nordic West Euro Cup:
HENRIK LEVIN
SERIESEGRARE

Skånske rallyföraren Henrik Levin gjorde inga misstag i tyska Rallye Neustadt i helgen.
Han och codriver Mårten Nilsson körde snabbast av alla Volvo Original-förare och vann både finalen och den nordeuropeiska Volvo-serien.
- Det är bara att gratulera Henrik och Mårten. I år var de snabbare än vi, konstaterade tvåan i finalen, tävlingsflitige norrlänningen Torbjörn Westerlund, som tävlar för Sollefteå RRC.
Tobbe - som har smålänningen Roger Gunnarsson i högerstolen - vann serien förra året.
Då var Henrik Levin och Mårten Nilsson två i sammandraget.

Innan start räknade de två svenska teamen med att även hemmafavoriten Rainer Keck skulle blanda sig i finalstriden. Men den snabbe tysken kom aldrig till start.
- Min codrivern blev sjuk och hamnade på sjukhus. Så det var bara att lämna återbud, sa Rainer, som nu slutade på åttonde plats i sammandraget.

Henrik Levin hade taktiken klar - han skulle köra fort och stabilt utan att ta några risker. Men det var nära att taktiken sprack, redan på första sträckan:
- Vi kom på en lång raksträcka mot en skarp vänster. Det gick fort - uppemot 170 km/h - men vi bromsade på exakt rätt ställe. Det var bara det, att den som startade framför oss sprängt växellådan just där, så det var massvis med olja på asfalten...
- Nu klarade vi oss - men det var på gränsen. Vi var högt uppe i en slänt och körde bland buskar och småträd innan jag fick kontroll på bilen igen, säger Henrik och torkar svetten ur pannan.

Henrik och Tobbe följdes åt genom hela tävlingen och gick i mål som 20:e respektive 21:a ekipage totalt. Trea bland Volvo-förarna blev Morgan Olsson, Vimmerby som körde in på en sammanlagd 28:e plats:
- Kul att greja tredjeplatsen. Men det blev jobbigare än jag trodde, eftersom de tyska förarna körde så bra. Matthias Homuth låg framför mig länge, men fick punktering på en av långsträckorna och föll till femteplatsen. Till fjärdeplacerade Matthias Prillwitz hade jag nästan minuten, så där var det lugnt.

Mats Gustavsson från Örebro slutade på sjätte plats - vilket förde upp Mats och codrivern, sambon AnnBritt Sandgren - till femteplatsen totalt i årets serie.
Paret vann också - för andra året i rad - priset till bäste C-förarekipage.

En annan C-förare - utlandsdebuterande Andreas Wilzen, Linköpings MS - knep sjundeplatsen i Volvo-klassen, knappt 20 sekunder efter Mats och AnnBritt.

Tävlingen som omfattade tio specialsträckor och lika många tävlingsmil blev krävande och tog hårt på materialet. Sammanlagt bröt nästan en tredjedel av de startande. Bland dem fanns också Magnus Bengtsson, Grimslöv MS. Magnus kom till start med en lånd Grupp N-bil men äventyret tog slut med trasig växellåda på den sjätte sträckan.

Euro Rally Cup, final, Rallye Neustadt, Tyskland:
1) Henrik Levin, SMK Hörby, 740, 1.03.04,9, 2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 940, +44.5. 3) Morgan Olsson, Vimmerby MS, 740, +2.15,8, 4) Matthias Prillwitz, Tyskland, 940, +3.11,6, 5) Matthias Homuth, d:o, 240, 240, +3.25,2, 6) Mats Gustavsson, Ransta, 240, +6.34,5, 7) Andreas Wilzen, Linköping, 940, +6.53,4

Slutställning: 1) Levin, 115 p, 2) Westerlund, 110, 3) Olsson, 90, 4) Fredrik Menck, SMK Motala, 940, 82, 5) Gustavsson, 75, 6) Johan Larsson, Kullings MS, 940, 72, 7) Niels Kroeze, Holland, 240, 58, 8) Rainer Keck, Tyskland, d:o, 53.

Carleric Johansson