Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

En unik motorsport händelse

BDC-Masters 2006, är en helt unik motorsporthändelse. Svenska mästare, norska mästare, nordiska mästare och europamästare möter Folkrace eliten på Westombanan i Arvika i tidernas mest prestigefyllda Folkracetävling.

Varför är intresset så stort för BDC-Masters?
- Säsongen är slut, det är slut på de ordinarie tävlingarna
- Ett uppdämt behov av att tävla ”bara för att det är kul”
- Chansen att få tävla mot mästare från andra motorsport grenar

Det unika med BDC-Masters är att ”kändisarna” inte tävlar i en uppvisningsklass, utan deltar i samma tävling som alla andra. Folkraceförarna står i kö för att få komma med i tävlingen och visa vilka som egentligen regerar i svensk motorsport…

En av orsakerna till att vi satsar på BDC-Masters är för att trygga återväxten i Svensk motorsport säger Tommy Kristoffersson under presskonferensen. Om vi ”stjärnor” kan bjuda på oss för att locka nya förare till motorsporten kanske vi så småningom kan närma oss de finska förarnas fantastiska återväxt.


Ett Stjärnspäckat startfält!

DanielCarlsson
Ett av Sveriges största hopp i rally VM är utan tvekan Säffleföraren Daniel Carlsson. Efter en karriär som tidvis gått kräftgång jobbar nu Carlsson hårdare än någonsin på att säkra en plats i ett VM-team nästa år. Med fina resultat från bl.a. Svenska Rallyt har Daniel visat stallcheferna att han kan köra bil snabbt, det återstår dock att se om det räcker för att knycka en plats framför förare som betalar mångmiljonbelopp för en styrning.
Jag ställer inte upp om jag inte kan vinna sa Daniel till en stor motortidning när de frågade om han inte skulle vara med i BDC-Masters. En vinnarbil måste jag ha tag på i så fall.

Till BDC-Masters kommer Daniel som ”fabriksförare”. Under fullfartstester under helgen i Säffle körde Carlsson sönder motorn och såg problemen hopa sig. Ett Säffleteam erbjöd sig då att frivilligt att ordna med bil och service till tävlingen. Nu på torsdag blir det Shakedown i Säffle, sedan bär det av mot Arvika för att skrälla på riktigt. Den verkligt tuffa matchen kan nog bli att bli bäste Säffle förare!
Bli inte förvånade om vi hittar Säffle esset i final när det drar ihop sig!

Thed Björk
En av svensk racings stora framtidsnamn, nybliven STCC mästare efter en stenhård uppgörelse med kompisen Rickard Göransson. Thed imponerade stort genom att komma tvåa i Finnkampen motor på Solvalla i juli. Med en totalt tredje bästa tid var Thed snabbare än nästan hela den samlade Rally eliten och slog bl.a. storheter som Daniel Carlsson (!), Toni Gardemeister och Jani Paasonen.

Inför BDC-Masters kan Thed mycket väl skrälla igen, men en plats i A-finalen skulle nog ge många gånger pengarna.

Fredrik Ekblom
Den dubble STCC mästaren har tidigare tävlat bl.a. i Indy Car och Le Mans. Han har stått sida vid sida mot Jaques Villeneuve och Paul Tracy, men nu möter han 130 segerhungriga Folkraceförare! Fredrik imponerade stort under fjolårets BDC-Masters genom att köra bättre och bättre igenom hela tävlingen. När han väl insett att det inte finns någon ”Warm-up” att ställa in bilen på i Folkrace och kommit över värsta chocken i första sväng så gav Fredrik ett säkert intryck med en stadigt snabbare körning. Slutresultatet blev en 32:a plats, 23 platser bättre än hans i dessa sammanhang betydligt mer rutinerade stallchef.
Förväntningarna på årets tävling är att Fredrik med ett års rutin och lärdom hur ”svetsad diff” fungerar kan placera sig strax utanför finalerna.

Tommy Kristoffersson
Audis flaggskepp i Sverige, flerfaldige Svenska Mästaren i Rallycross och STCC föraren med 9 säsonger i svensk Racings tungviktsklass. Nu är det ”back to basic”, när Tommy gör Comeback i Folkrace. Med tidigare segrar på Westombanan i bagaget kan Tommy skrälla ordentligt!
Fjolårets tävling blev inte vad den gänglige Arvika föraren hoppats på. Växellådan trilskades flera gånger och en besviken Kristoffersson slutade racet i ”sandlådan”.
Tommy har sitt bästa racing minne från en seger just på
Westombanan (EM  i Rallycross 1998), i år kommer TK revanchsugen till tusen och borde placera sig bäst av Racing gänget. En finalplats är inom möjligt räckhåll.

- De ska bli skönt att en gång för alla visa folkraceåkarna att det inte beror på materialet att vi åker så mycket snabbare, sa Tommy Kristoffersson och stack fram hakan riktigt ordentligt under fjolårets presskonferens.
Frågan är om han törs vara lika utmanande i år efter fjolårets 55:e plats? I år är Janne ”Flash” Nilsson med, vilket borgar för ett verbalt krig lördagen den 14:e oktober i Arvika!

Det verbala kriget stod 2005 främst mellan Tommy och Rallyföraren Jonas Kruse. I år kommer TK att få hårt motstånd från Flash!

Rickard Göransson
Med flest segrar av alla i årets STCC vill garanterat Rickard sätta dit Örebro kompisen Björk som nyligen snuvade honom på STCC-guldet.
Utan Folkrace rutin kommer Göransson att få det riktigt tufft att hävda sig.
Rickards meritlista är helt enorm med massor av mästerskapstitlar. Kanske att Göransson kan bli årets Rookie i BDC-Masters?

Porsche är en ovanlig och oprövad folkracebil. Till BDC-Masters kommer Göransson och Flash i var sin nybyggd Porsche. Ekblom fick erfara ifjol att det är tufft utan ”Warm-up”, i år skulle det vara en riktig skräll om de båda Porscheförarna kommer till final.

Jan ”Flash” Nilsson
Nilsson från Karlstad kallas av många för Mr STCC och behöver knappast någon presentation. Med rutin från massor av olika racingformer samt även lite Rallytävlingar i Volvo original cup vet nog Nilsson hur man kör racerbil. Frågan är om han vet hur man kör Folkracebil? Det verbala kriget med KMS Tommy Kristoffersson tog fart direkt Janne anmälde sig till tävlingen.
Jag måste se hur Kristoffersson lärde sig köra bil i en grusgrop, säger Flash i ett uttalande till racecrew. Med adress Kristoffersson låter Janne hälsa att Flash Engineering kommer att ”spöa skiten” ur KMS-teamet!

Hela KMS ställer ju upp i BDC-Masters och det är klart att man aldrig missar en chans att piska dom, oavsett disciplin. I Finnkampen platsade ju inte Ekblom och Kristoffersson så det skall bli skönt att få tyst på det där med bäst på alla underlag.

Folkrace är dock ett helt nytt kapitel för Flash, något som talar för KMS-teamet som gjorde sin premiär i fjolårets BDC-Masters.

Niklas Hagström
Niklas satsade 2005 på en Nissan Micra, vilket visade sig vara ett felaktigt val. Niklas vann sitt första heat enkelt, men sedan havererade den lilla bräckliga Nissan bilen. En 53:e plats i resultatlistan är inget segervane Hagström är nöjd med, därför satsar Niklas i år på säkra kort och preparerar en SAAB för att kunna vara med i den verkliga toppstriden. Niklas får gälla som en av de verkliga favoriterna i tävlingen. Som en av rallycrossens mest lovande förare, med flera folkrace segrar på Westombanan i bagaget, kryddat med ett nyvunnet SM-guld kommer Niklas laddad med självförtroende till BDC-Masters.
Som bevis på att Niklas går in för uppgiften kan vi notera att han genrepade i Karlstad den gångna helgen med att vinna Folkracetävlingen på Kalvholmen.

Per-Anders ”Perra” Johansson
Den glade rallycrossföraren från Molkom har kanske främst gjort sig känd som Back-tävlings specialist. 3 SM-guld finns hemma i bokhyllan och massor av silver och bronsmedaljer.
Årets rallycross säsong har varit rena berg och dalbanan. Efter en kanonfin 2:a plats i SM-premiären kraschade Perra sin Volvo S40 totalt i Haninges deltävling, transport till Södersjukhuset och totalförstörd tävlingsbil. Efter en heroisk mekanikerinsats lyckades Perra bygga en ny Volvo S40 på rekordtid och komma igen. Säsongen avslutades med en total fjärdeplats i SM, något som Perra är väldigt nöjd med med tanke på vurpan i början av säsongen.
Perra lovade för flera år sedan att han inte skulle köra Folkrace mer, men detta är något annat. BDC-Masters har en status som slår allt annat i sporten. BDC-Masters är ett riktigt prestigemöte i motorsport. Det är en kul grej utåt, men blodigt allvar under ytan... Årets tävling ser ut att bli helt enorm, rykten surrar överallt om värstingbilar och nya förare. Här gäller det att trimma ordentligt för att ha en chans säger Perra i ett uttalande till Racecrew. Westombanan kan med rätta kallas för Perras hemmabana. Som delägare i Crew Wermland AB är han delaktig i det mesta som görs på den anrika rallycrossbanan. Om kännedomen om banan påverkar resultatet så lär motståndarna få se upp!

Magnus Hansen
Magnus Hansen är ett spännande tillskott i anmälningslistan till BDC-Masters 2006. Hansen som är brorson till Kenneth Hansen tillhörde det absoluta toppskiktet i div 2 under många år med idel topp tre placeringar. 1999 krönte han karriären med ett EM-guld. Efter några års frånvaro från Rallycross scenen har Magnus gjort comeback i årets rallycross serie med en helt nybyggd Citroën C2. Med en av klassens klart snyggaste byggen har Götene föraren visat att han kan blanda sig i toppstriden. Femteplats i A-finalen nu senast i Norge var ingen tillfällighet, Magnus visade att första segern är klart inom räckhåll.
I BDC-Masters är Magnus ett oprövat kort, men Westombanan kan han sedan tidigare och som f.d. europamästare räknas han klart till en av huvudfigurerna. Hansen är för övrigt den förste europamästaren hittills som kör BDC-Masters.

Urban Bergström
En av landets mest segerrika Rallycrossförare, Finnskogas Urban Bergström kommer till BDC-Masters 2006. Urban har en vinnarskalle som få och han hatar att förlora. Inför fjolårets BDC-Masters tillhörde Urban de absolut största förhandsfavoriterna. Två övertygande heatsegrar i de inledande omgångarna stärkte favoritskapet, men när Finnskogaföraren körde sönder framvagnen på sin hypersnabba Volvo var dagen förstörd. Nu laddar den hetlevrade Sunnebon med ny bil och stor revanschlust.
Urban som innan Rallycross karriären var en av de absolut bästa Folkraceförarna har kört många tävlingar på Westombanan. En erfarenhet som kommer att vara betydelsefull när eliten gör upp om BDC-Masters i Arvika 14 oktober!

Per Christensson
Kils Per Christensson fanns oförtjänt inte alls med i förhandssnacket inför fjolårets BDC-Masters. Med Christenssons Folkrace rutin påbyggt med nyvunnen Rally rutin så skulle han självklart ha figurerat mer i förhandssnacket. Nu visade Per var skåpet skulle stå genom att tillsammans med hemmaföraren Reine Kyrk vara den ende att vinna alla sina kvalheat. I år är Per den jagade och som regerande mästare så kommer många att vilja sno åt sig första platsen. Efter fjolårets uppvisning av Kils föraren så får han finna sig i att vara en av huvudfavoriterna till slutsegern.

David ”LL” Johansson
Fjolårets tvåa, Vara föraren David ”LL” Johansson hade en egen batalj med Rallycross mästaren Niklas Hagström i årets SM-deltävling på Westombanan. Niklas tog starten men LL uppvaktade hårt i första kurvan och kunde smita förbi. När sedan Niklas tryckte ut LL i depåsvängen så gillade inte domarna tilltaget och diskade Hagström efter målgång.
LL avslutade årets Rallycross säsong i Tyskland den senaste helgen med att leda A-finalen i EM-finalen tills bilen havererade.

I BDC-Masters 2005 så fick David gå vägen via B-final till A-finalen. Väl där förvaltade han platsen och avslutade med en fin 2:a plats efter suveräne Per Christensson. I år är det seger som gäller för Vara föraren.
Jenny Eliasson
Koppoms snabbe folkraceförare Jenny Eliasson är något av sportens dominant på damsidan. Jenny utnämndes helt nyligen till ”årets Jarnsking” för sina fina framgångar på motorbanan.
Med massor av segrar bakom sig har Jenny även satsat på rallycross SM. Med stegrande kostnader för att ha det rätta materialet har hon åter satsat hårt på folkracen. Jennymotsvarade förväntningarna 2005 och körde in på en första plats, tätt följd av snabbe Finnskogaföraren Carina Sundberg. Jenny som var fjolårets störste favorit, infriade alla förväntningar och vann tävlingen. Med gula ledarsiffror på sin bil får Koppoms tjejen även i år finna sig i att vara stor favorit till segern i damklassen.
Robin Olsson
Juniorklassen kanske är den mest svårtippade av alla. Med massor av segerhungriga förare som inget hellre vill än att vara högst upp på pallen kan allt hända. 2005 var det precis vad som hände Robin Olsson. Med segervilja långt utanpå föraroverallen och gula ledarsiffror på sidan slutade Robin på taket i det första kvalheatet. Fjolårets segrare Johan Carlsson har i år fallit för ålders och blivit senior. Med revanschlust efter fjolårets fadäs och ytterligare ett års rutin får Robin därför gälla som favorit i juniorklassen.



Många tävlingar i en
Årets BDC-Masters kan delas upp i massor av olika interna mästerskap.

Klasskampen, vilken disciplin placerar sig bäst i tävlingen av rallyförarna, racingförarna, rallycross förarna eller folkraceförarna?

Rallyförarna representeras bl.a. av Daniel Carlsson, Mats Karlsson, Anders Karlsson, Simon Johansson, Henrik Andersson och Peter Leander

Racingförarna består av: STCC förarna Thed Björk, Rickard Göransson, Janne ”Flash” Nilsson, Tommy Kristoffersson och Fredrik Ekblom.

Rallycrossen representeras bl.a. av Magnus Hansen, Urban Bergström, Perra Johansson, Per Gustafsson, Niklas Hagström, Magnus Ericsson, Peter Hedström, David ”LL” Johansson, Mattias Ledin, Santosh Berggren, Johan Larsson, Ola Stokka, Morgan Antonsson och Stefan Strand.
Folkraceförarna är de som får bära det stora favorit trycket med massor av segervana förare.

Bäste racingförare
Thed Björk visade i sommras att han är en hejare på grus och otestade bilar, men Tommy Kristoffersson med sin rallycross och folkrace rutin får finna sig i att vara stor favorit, trots sin miserabla insats 2005.

Bäste rallyförare
Ett svårt gäng att riktigt särskilja, då många av de etablerade folkraceförarna på något sätt även tävlat i rallyskogen. Bland de förare som räknas in menar vi de som normalt inte kör folkrace längre. Rallyförarna representeras bl.a. av Daniel Carlsson, Mats Karlsson, Anders Karlsson, Simon Johansson, Henrik Andersson och Peter Leander
Av detta gänget vet vi att det är hårt att piska Säffles Mats Karlsson. Mats brukar alltid ha det rätta materialet och med ett års rutin från ifjol vet nog Mats vad han skall skruva på för att bli ändå snabbare. Men det var trots allt Henrik Andersson som imponerade allra mest i fjol då han slutade på en fantastiskt fin nionde plats. Daniel är svårplacerad även om vinnarskallen talar för honom, Henrik får nog trots allt gälla som favorit även i år.

Bäste rallycrossförare
Rallycross klassen är ett riktigt getingbo, med massor av segerkandidater. Fjolårets tvåa David ”LL” Johansson, Urban Bergström, Perra Johansson, Magnus Hansen, Niklas Hagström , Peter Hedström, Mattias Ledin, Ola Stokka, Morgan Antonsson, Per Gustafsson, m.fl. Med ett nyvunnet SM-guld i bagaget får Niklas Hagström gälla som favorit till klass segern.

Bäste Örebroare
På prispallen i näst sista STCC-loppet i Skånska Knutstorp stod tre Örebroare. I BDC-Masters finns alla tre med, men att alla tre skulle komma på pallen förefaller helt otroligt. Kampen om att bli bäste Örebroare kommer att bli hård nog för de tre asfaltspecialisterna.
Med ett års rutin från folkrace banan och massor av revansch att utkräva efter STCC säsongen får Ekblom bli den som drar det tyngsta favoritlasset.

Bäst i KMS teamet
5 av deltagarna är inblandade i Audis framgångar i årets STCC. Lars Borg, en av Värmlands verkliga folkrace fantaster jobbar åt Arvika baserade KMS.  Niklas Hagström extraknäcker som mekaniker i KMS STCC-team. Det är därför extra viktigt för mekaniker gänget att bli bäste KMS-förare och piska trion Björk, Ekblom och Kristoffersson. En viktig prestigekamp i tävlingen.  Favorit även i denna klass är Niklas Hagström


Favorit Seniorklassen: Niklas Hagström
Favorit i damklassen: Jenny Eliasson
Favorit i Juniorklassen: Robin Olsson
Favoriter till Klasskampen: Folkraceförarna
Favorit i Racingkampen: Tommy Kristoffersson
Favorit i Rallykampen: Henrik Andersson
Favorit i Örebrokampen: Fredrik Ekblom
Favorit i KMS-kampen: Niklas Hagström


Kommentarer från presskonferensen
Rickard Göransson var inte ledsen för andraplatsen i STCC. Det är ju nu till helgen den verkliga finaluppgörelsen är sa örebroaren med passning till STCC-segrande Thed Björk.
Trots den skojfriska fasaden under presskonferensen kom allvaret krypande efteråt. Kan man testa innan helgen undrade Göransson försynt.

Thed hoppas att hans race ingenjörer i KMS-teamet har lyckats få till inställningarna perfekt på hans Audi. Stallchefen Kristoffersson räknade kallt med att det nu var hans tur att vara bäst i teamet. Det finns ju alltid stallorder att ta till sa den reslige racerföraren som började sin karriär i rally och folkrace.

LG Bran från Karlstad som representerade folkrace eliten under presskonferensen konstaterade kallt att snacka går ju, det är tävlingen som räknas!

I fjol kom vi med otestad bil, i år har vi sorterat ut alla fel sa Kristoffersson till pressen och fyllde i med att Flash kommer att råka ut för alla fel i år då han inte kört bilen i tävling än.

Jenny Eliasson försökte få tillstånd att köra både damklassen och seniorklassen. Om det hade gått skulle gubbarna fått sig en match säger den tuffa Koppoms föraren.

Går det ut på att rulla? Flash som aldrig varit på en folkracetävling såg förundrad på sina medtävlare när de berättade sina folkracehistorier.


www.racecrew.se


Racecrew, Per Andersson