Penske fråntas två pallplatser från premiären av IndyCar. Teamets bilar fuskade med användningen av bilens turbo för omkörning.
”Jag skäms”, skriver stallägaren Roger Penske.
För Roger Penske som äger teamet, men är också styrelseordförande för Penske Corporation som äger både Indianapolis Motor Speedway där Indy 500 avgörs och det amerikanska mästerskapet IndyCar, är det en tuff upptäckt.
Penskes förare Josef Newgarden som vann premiären och Scott McLaughlin som slutade trea diskas från premiären i St Petersburg den 10 mars. Stallet döms för att ha manipulerat turbosystemet, push-to-pass, som används vid omkörningar så att det kunde sättas i spel vid start och omstarter.
Det är inte tillåtet.
Den tvåfaldiga mästerskapsvinnaren Newgarden, som vann klassikern Indy 500 2023, ska ha använt fördelen under loppet och fråntas nu segern. Även stallkamraten Scott McLaughlin förlorar sin tredjeplats.
”Jag tryckte på (turbo)knappen av vana, men jag passerade inga bilar och jag fick inte heller någon tidsfördel. Ett misstag begicks”, skriver McLaughlin i sociala medier.
Newgarden diskad efter premiärsegern i IndyCar
Tilltaget upptäcktes inför den andra deltävlingen som avgjordes i Long Beach, Kalifornien, förra helgen. Stallets tredje förare Will Power, som slutade fyra , ska inte använt turbon felaktigt och flyttas nu upp till andra plats i resultatlistan. Han får dock ett avdrag på tio poäng i totalställningen.
”En stor besvikelse. Jag skäms”, skriver stallägaren Roger Penske i ett sms till nyhetsbyrån AP.
Diskningen gör att loppets tvåa Pato O’Ward tilldöms premiärsegern och att Felix Rosenqvist flyttas upp från plats sju till plats fem. I totalställningen tar Scott Dixon, som vann säsongens andra lopp, över ledningen från Newgarden.
Rosenqvist är bäste svensk, på plats sex, och Marcus Ericsson återfinns på plats tio. Debutanten Linus Lundqvist ligger på plats 17 i sammandraget.
Nico Rosberg och Lewis Hamilton kraschade ett par gånger under F1 2016.
Och fick betala skadorna ur egen ficka.
– 4,8 miljoner kronor. Det var väldigt smärtsamt, erkänner Rosberg.
Mercedes två förare Nico Rosberg och Lewis Hamilton hade en tuff kamp om VM-titeln i Formel 1 år 2016, Hamilton hade vunnit de två titlarna 2014 och 2015, den här gången ville inte Rosberg vika undan.
När mästerskapet kom till Barcelona visste Hamilton att han behövde vinna för att stoppa Rosbergs segerserie.
Rosberg vägrade att ge sig. Det slutade i en intern kollision innan någon av bilarna hade nått den fjärde kurva. Båda förarna bröt loppet, stallchef Toto Wolff blev vansinnig och Niki Lauda lika så.
– Ja, vad hände i Barcelona?, sa Nico Rosberg till mig tidigare i år.
– Min bil var i fel motormodus, det är något man kan ändra på ratten. Jag startade och sedan tappade jag farten i kurva tre. Jag ledde och Lewis försökte köra om mig, jag stängde dörren och han var för aggressiv. Nu får jag också erkänna att jag var lite sen att stänga dörren, kombinationen gjorde att vi kraschade och det var verkligen en rejäl chock.
Tidernas värsta stallkrig i Formel 1?
Men det var inte bara en chock, utan fick också Mercedes att vidta drastiska åtgärder.
– När Lewis och jag kraschade var vi tvungna att betala skadorna på bilarna, säger Rosberg nu till Business of Sport.
– Vi var tvungna att skriva under ett avtal som sa att från och med nu, om vi kraschar och oavsett vems fel det är, måste vi stå för skadorna, berättar Rosberg och avslöjar:
– Jag minns hur mycket jag fick betala: Det var 360 000 pund (4,8 miljoner kronor) som jag fick betala för en av de här olyckorna. Det var väldigt smärtsamt.
Enligt den 2016 års världsmästare gällde kontraktsklausulen enbart kollisioner mellan de två teamkollegorna.
– Efter det såg vi definitivt till att vi inte kolliderade fler gånger, erkänner Rosberg.
Även om han inte preciserar exakt vilken av krascherna med Hamilton han pratar om indikerar han att det gäller kollisionen på slutvarvet av GP-loppet i Österrike.
Kort om F1
Ferrari har en ny huvudsponsor som också blir namnsponsor. HP, Hewlett-Packard, som tidigare samarbetade med Red Bull. Ferrari skapade annars stora rubriker i går när det stod klart att teamet väljer blått inför nästa deltävling i Miami.
Enligt tyska Sky är Nico Hülkenberg klar för Audi. Han sägs ha skrivit ett kontrakt över tre år.
Veckans avsitt av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du här. Vi snackar om sprinten i Kina, Lance Stroll, Daniel Ricicardo, Fernando Alonso och världens bästa pappa? Eller inte.
IndyCar
Felix Rosenqvist körde in på pole position under förra helgen och nu är det återigen dags för IndyCar. Mästerskapet tävlar på Barber Motorsport Park och Rosenqvist som är bäst av svenskarna i sammandraget är redo.
– Vi testade på Barber för några veckor sedan, vilket förstås är en hjälp, säger Felix Rosenqvist.
– Det blir värdefullt att ha det i ryggen inför helgen, vilket många av de andra teamen inte har. Det blir intressant att komma till en road course (traditionell bana) efter två stadslopp i början av säsongen – förhoppningsvis känns bilen bra där också.
Rosenqvists bästa resultat på Barber Motorsports Park är en niondeplats på fyra starter, inkasserad förra året. Meyer Shank Racing har aldrig vare sig startat eller gått i mål i topp tio på den kuperade banan på Alabamas landsbygd.
– Vi har ett öppet sinne inför den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist.
– Barber är en bana vi vet att vi behöver jobba på. Jag är inte säker på att vårt paket är lika starkt här som i St. Pete och Long Beach, men jag tycker att vi har en bra grund att utgå från. Vi förväntar oss egentligen ingenting den här helgen; det blir spännande att se var vi står.
Även Marcus Ericsson, Linus Lundqvist och Tom Blomqvist finns med på startlinjen i säsongens tredje lopp.
Glöm den röda gudinnan. Under F1 i Miami får vi kanske se en blå Ferrari!
Nästa deltävling i VM i Formel 1 är det spektakulära F1-loppet i Miami, en hajpad sprinthelg på gatorna i den välkända staden längs Floridas kust. Ett lopp som lockar kändisar bjuder på en konstgjord marina, en spektakulär show och många bilar med en speciell färgsättning.
I år har även Ferrari gått åt det hållet och byter färg. Under F1 i Miami får vi se en blå Ferrari, nåja kanske inte helt blå men helgen ska ha tydliga blå toner. Det meddelar Scuderia Ferrari.
Anledningen är att Ferrari fyller 70 år på den amerikanska marknaden och det ska givetvis firas. Valet av den blåa färgen är inte heller en slump utan går tillbaka till Ferraris historia när nu Azzurro La Plata och Azzurro Dino gör comeback. Azzurro La Plata är en ljusare blå nyans som också återfinns i Argentinas flagga, det är också en liknande nyans som användes av den tidigare världsmästaren Alberto Ascari. Italienaren som vann två VM-titlar innan han dödskraschade på Monza bar gärna en skjorta i den nyansen och även hans hjälm bar samma blå hjälm. Ytterligare en koppling är att flera av teamets förare, som John Surtees, Chris Ammon och Niki Lauda, hade sina racingoveraller i den färgen. Den trefaldiga världsmästaren Niki Lauda hade exempelvis den färgen på overallen när han körde sin första säsong för Ferrari 1974.
Azzurro Dino är en mörkare nyans, den användes senast av Clay Regazzoni 1974, innan den ikoniska röda färgen också blev norm för raceingkostymerna.
Färgbytet inför F1 i Miami är också en flirt med den amerikanska racinghistorien. I USA:s GP 1964 tävlade Ferrari med en vit och blå färgsättning, en färgkombination som Ferrari även använde på andra racingbilar i USA.
Exakt hur den nya färgsättningen ser ut har Ferrari inte avslöjat än. Den kommer att göras i samband med flera event som stallet har planerat i Florida inför racehelgen. Det första redan den 28 april.
Charles Leclerc är inte nöjd med plats fyra och fem som Ferrari körde in i Kina.
– Vi vet vilka svagheter vi har och det handlar om de långsammare delarna av en bana. Så var det denna helg och så har det generellt varit i år. Det har inte varit vår styrka den här säsongen och där måste vi jobba vidare. Sedan behöver vi göra andra förbättringar också. Det brukar handla om att förbättra bilen lite överallt när man uppdaterar, men vi måste fokusera på de långsammare delarna av banan, säger han efter Kinas GP.
Han är inte heller speciellt förhoppningsfull inför F1 i Miami:
– Det kommer att vara där vi har varit tidigare i år. Vi ska försöka förstå vad som hände i Kina och lösa de problemen för att det inte ska hända igen. Men jag vet inte. Det har också att göra med vilka stall som uppdaterar bilen. Vi kommer troligen inte att göra det så vi får vänta och se.
Irritationen på Lance Stroll bara växer. De skador som Oscar Piastri drabbades av under F1 i Kina går att härleda till kraschen mellan Stroll och Daniel Ricciardo. Piastri är inte imponerad. Det är inte heller Ricciardo som tvingades bryta efter att han blivit påkörd av Stroll.
– Det som är mest frustrerande är att man ser så tydligt på onboard-kameran att han inte ens tittar på min bil. Man ser på hans hjälm att han tittar på bromspunkten i kurvan. Jag fattar inte varför han inte tittade på mig, han var helt klart fokuserad på andra saker, citerar Ricciardo av sport.de
– Man ska titta på bilen framför när säkerhetsbilen är ute. Vi kan inte förutse vad ledaren gör. Vi kan inte utgå ifrån att racet startar om i kurva 14. Det börjar först vid säkertsbilslinjen.
Just den incidenten snackade vi också om i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.
I avsnitt #111 diskuterar vi sprinten i Kina, Alonso, Max Verstappen, Lewis Hamiltons comeback på pallen för att sedan rasa igen och världens bästa pappa. Eller?
Formel 1 diskuterar ett nytt poängsystem. Redan till F1 2025.
Formel 1 är på väg mot ett nytt regelverk till 2026, det sker omfattande förändringar framförallt när det gäller motorn.
Men det är inte det enda som sker. Enligt motorsport.com diskuterar F1 och FIA även ett nytt poängsystem.
Diskussionerna väntas äga rum i samband med att FIA och F1:s ledning träffas i Geneve för att diskutera tekniska och sportsliga frågor den kommande veckan.
Enligt förslaget, som motorsport.com har tagit del av, funderar man över att dela ut poäng till de 12 främsta förarna, inte tio som har varit fallet sedan 2010. Tanken är att behålla den nuvarande strukturen ner till plats sju, detta för att inte göra allt för stora förändringar i täten, men sedan göra en förändring från och med plats åtta.
Nytt poängsystem för F1 2025?
Nu ger plats åtta fyra poäng, framöver är tanken att plats åtta ska ge fem poäng.
Plats nio ger nu två poäng, i framtiden är tanken att det ska ge fyra poäng.
Plats tio ger en poäng, i framtiden är tanken att det ska ge tre poäng. Följt av två poäng för plats elva och en för plats tolv.
Anledningen till förändringen är enligt motorsport.com att de mindre teamen anser att poäng till fler team skulle gynna bredden i sporten och även ge ett mervärde till de team som återfinns längst ner på gridden. I nuläget dominerar fem team topp tio och övriga får kämpa för någon ströpoäng här och var.
I år är det tre stall som inte har tagit en enda poäng, Sauber, Alpine och Williams.
”Förstår frustrationen”
För att förändringen ska kunna genomföras krävs att sex av tio stall röstar för förslaget.
– Jag kommer från Alfa Romeo och förstår frustrationen som kommer när man gör en fantastisk helg, men det inte spelar någon roll. Om ingen framför dig bryter är du elva i mål och får ingen belöning alls. Noll.
Samtidigt varnar han för att om det nästa år är sex toppteam istället för fem ger förslaget ingenting alls.
Det händer ibland att F1 genomför förändringar i poängstrukturen, sedan 1990 har det skett fyra gånger. År 1991 infördes ett system med 10/6/4/3/2/1 poäng, innan det reviderades till 2003 (10/8/6/5/4/3/2/1).
År 2010 infördes det nuvarande systemet med 25/18/15/12/10/8/6/4/2/1, år 2019 lades en poäng för snabbaste varv till, den delas enbart ut till förare som återfinns i topp tio.
Kort om F1
Enligt Oscar Piastri kostade skadorna på hans bil fyra tiondelar per varv. Han drabbades av skador på bilen i samband med Lance Strolls påkörning av Daniel Ricciardo.
Ricciardo körde om Nico Hülkenberg bakom säkerhetsbilen, domarna har gett honom tre platsers nedflyttning i starten av Miami GP.
Enligt Carlos Sainz behöver Ferrari göra uppdateringar för att kunna hantera banor som påminner om den som finns i Kina.
– Det finns banor där Red Bull är först och McLaren starka. Ska vi kunna utmana på den typen av banor måste vi ha en bättre plattform att stå på, sa han efter tävlingen i Kina.
Han har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2028 och även om det har ryktats om att han kan tänka sig att lämna teamet – om situationen i teamet inte lugnar ner sig. Ända sedan Christian Horner utreddes för sexuellt ofredande har det varit oroligt i teamet och det har pratats om en maktkamp mellan Horner och motorsportchefen Helmut Marko som också har stöttning av familjen Verstappen.
– Jag skrev ett långt kontrakt med Red Bull efter 2021. Det enda jag sade att jag ville ha var en lugn och trygg omgivning, sa Verstappen inför Kinas GP.
Vem kör för Red Bull i F1 2025?
Intill honom tävlar nu Sergio Perez, han slutade trea i Kinas GP. Perez kontrakt går ut efter säsongen och Red Bull har ännu inte bestämt sig om han får fortsatt förtroende. Istället pratar teamet med en annan förare.
– Vi pratar med honom. Han gör sin bästa säsong i Formel 1, bekräftar Helmut Marko för Kleine Zeitung från Österrike.
Sainz är den enda föraren som inte rattar en Red Bull som vunnit under de två senaste säsongerna. Han har ingen plats till nästa år. Ferrari väljer istället Charles Leclerc och Lewis Hamilton.
Men han har också andra alternativ. Audi, som går in som majoritetsägare hos Sauber från och med 2026 vill gärna kontraktera Carlos Sainz Jr och Nico Hülkenberg.
– Han har ett väldigt lukrativt erbjudande från Audi. Vi varken kan matcha eller bjuda över det. Vi känner honom väl, han körde intill Max hos för Toro Rosso. Redan då gjorde det ont i honom när vi valde att flytta Max till Red Bull och han fick stanna kvar, säger Marko.
Marko påpekar också att Sergio Perez har gjort en bra säsongsstart.
– Levererar han på samma nivå som han gjorde under kvalet till Japans GP är jag säker på att han är det bästa alternativet för Red Bull nästa år. Han jobbar för teamet och har insett att den radikala väg setup han gärna valde förra året inte var rätt. Nu ligger han närmare Max i sitt val av inställningar och det hjälper honom.
Marko kommenterar också situationen kring Yuki Tsunoda och Daniel Ricciardo i Racing Bulls. Han anser att Ricciardo måste vara klart snabbare än Tsunoda för att han ska nå en plats hos Red Bull och han öppnar också upp för att Riccardo kan tvingas lämna sin plats i F1.
Om han fortsätter att domineras av Tsunoda.
– Vi har en stark reservförare i Liam Lawson och det står i hans kontrakt att han kan köra för ett annat team om vi inte har en plats för honom 2025. Därför vore det intressant för oss att se honom i F1 redan i år. Det hade kunnat ge oss en bättre bild, men det är ett komplext tema och vi får se hur det går.
•••
Vill ni diskutera gårdagens lopp, är ni välkomna att göra det nedan. Vad tycker ni om Daniel Ricciardos bestraffning på tre platser till starten av GP i Miami? Det faktum att Lewis Hamilton nu har tre niondeplatser på de fyra senaste loppen?
Lance Strolls utbrott och Lando Norris strategi?
IndyCar
Felix Rosenqvist föll från pole position till nionde plats i Acura Grand Prix of Long Beach efter att ha tvingats hantera överhettande bromsar under det 85 varv långa stadsloppet i Kalifornien.
– Vi förlorade det här racet på den första stinten idag, säger Felix Rosenqvist som tog stallets första pole på lördagen.
– Bakbromsarna överhettade rejält, så jag blev tvungen att flytta fram bromsbalansen till en punkt som vi aldrig använder i normala fall. Vi hade väldigt dålig bromsprestanda och jag blev omkörd flera gånger i Kurva 1 på grund av det. Det blir omöjligt både att försvara och attackera när bromsarna inte tar som de ska.
I sammandraget är Rosenqvist kvar på plats sju, Ericsson avancerar til plats 12. Lundqvist är 18:e man.
– Det är förstås frustrerande att falla tillbaka på det här sättet, särskilt när man startar i pole, men vi får ta med oss det positiva. Bilen är snabb, teamet har gjort ett bra jobb i depån idag, och vi behöll lugnet trots problemen vi hade, säger Rosenqvist.
– Vi fokuserar på den stora bilden och ett nytt topp tio-resultat är fortfarande bra för oss. Självklart ville vi mer idag, men vi har ändå fått en väldigt fin start på säsongen.
Nästa deltävling avgörs i Alabama, Barber Motorsports Park, nästa helg.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 85 varv
2: Colton Herta (USA), Andretti, +0.979s
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, +1.766s
4: Josef Newgarden (USA), Penske, +3.973s
5: Marcus Ericsson (SWE), Andretti, +4.376s
—
9: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing
Istället var det Verstappen och hans kollega Sergio Perez som säkrade första led under F1 i Kina.
– Efter sprinten så fick vi fler idéer och bilen fungerade bättre i kvalet än tidigare under helgen. Jag är väldigt nöjd med kvalet och bilen var väldigt skön att köra, säger Max Verstappen efter kvalet.
Han vann även sprinten tidigare i morse.
– Nu låg GP-kvalet efter sprinten och vi fick gå tillbaka till att ha mindre bränsle i bilen påverkade naturligtvis bilen och sedan fick vi hela tiden fick nya däck. Det gjorde att vi kunde utvecklas under kvalet. Det gick att köra snabbare varje försök och man kunde hitta mer tid varje varv och i varje kurva. I och med att vi hade regn i går och torrt i dag hade vi fler däck och vi kunde testa lite mer.
Fernando Alonso med årets bästa F1-kval
Max Verstappen såg oerhört stark ut när han tog Red Bulls 100:e pole position, på samma bana som stallet tog sin första. Det var år 2009.
Det var också två Red Bull i topp tre, då Vettel och Webber, nu Verstappen och Sergio Perez.
Det har hänt endel sedan dess, men en förare finns kvar….
– Vi gjorde ett par förändringar efter sprinten och bilen blev bättre. I morgon får vi se om vi kan ta ett par poäng med den, säger Fernando Alonso.
– Samtidigt vet vi inte hur förändrignarna utvecklas. Vissa ändringar som vi har gjort är bara gissningar, vi får helt enkelt se efter racet i morgon.
McLarens förare kvalade in som fyra och femma, först därefter återfinns Ferraris förare med Charles Leclerc och Carlos Sainz.
Carlos Sainz orsakade en röd flagga när han kraschade i Q2, men kom tillbaka och satte ett snabbt varv som räckte till Q3 där han var sjua en placering efter Leclerc.
Lewis Hamilton tog en överraskande pallplats i sprinten, men i kvalet till söndagens GP så misslyckades han totalt. En miss och han åkte ut i det första kvalsegmentet.
– Vi gjorde stora förändringar på bilen efter sprinten och för att se om det fungerar, jag gick åt ett håll och George åt ett annat för att samla data och jag hade stora problem, säger Lewis Hamilton till Viaplay.
– Det är racing, men det är som det är. Den här bilen är väldigt känslig och ibland blir det rätt, ibland blir det fel.
Du kan följa F1 i Kina från och med klockan 08.45 i morgon, i F1-live.
Missa inte heller att det är IndyCar i helgen, klassikern Long Beach, här läser du mer om Felix Rosenqvists fina inlending av säsongen – i ett litet, litet team. Och där finns också alla tider till IndyCar.
Lewis Hamilton gav allt han hade – men han kunde inte göra någonting åt Max Verstappen i sprinten under F1 i Kina.
– Detta är mitt bästa reusltat på länge, säger Hamilton.
Lewis Hamilton, Mercedes, som brukar ligga betydligt längre ner i fältet reagerade bäst och tog starten av sprinten inför Formel 1 i Kina, samtidigt som Lando Norrris var lite ivrig från första startposition och körde av banan. Då tappade han ett par placeringar.
Hamilton höll sedan undan i nio varv innan han tvingades ge upp för Max Verstappen, Red Bull, som tagit sig förbi Fernando Alonso och kunde glida mot ännu en seger.
– De första varven var rätt hetiska. De pressade på mycket i täten och jag hade Carlos bakom med nya däck, säger Max Verstappen efter sprinten.
Han tog sin åttonde seger i en F1-sprint och utökade också ledningen i VM.
– Men ju längre loppet led ju bättre balans hade jag i bilen och jag kunde också ta hand om däcken på ett bättre sätt. Det är viktigt att få mycket data inför morgondagen.
F1 i Kina: Verstappen tog segern i sprinten
Lewis Hamilton höll undan och tog en andraplats.
– Det är mitt bästa reusltat på länge och detta är ett enormt framsteg för oss. Regnet i sprintkvalet hjälpte oss och kanske hade det varit svårare längre bak i fältet. Jag tycker att jag kunde samla in mycket information som är viktigt inför morgondagen, säger Hamilton.
Bakom honom gjorde Sergio Perez en intressant omkörning av två Ferraribilar och en Aston Martin för att ta plats tre. I den sekvensen var det också en intressant fajt mellan Carlos Sainz och Charles Leclerc. Sainz inte har någon styrning för nästa år gör allt han kan för att ta så många poäng som möjligt innan han byter till en bil som antagligen inte är lika konkurenskraftig. Lelcerc är allt annat än nöjd. Troligen gäller det även stallchef Fred Vasseur.
Notera att tävlingsledningen tittar på incidenten mellan Alonso och Sainz. Däremot lämnar de den mellan Sainz och Leclerc utan åtgärd.
Nu får teamen möjligheter att bryta Parc Fermé och arbeta en del på bilarna inför GP-kvalet. Det avgörs klockan 09.00 och jag öppnar F1-live klockan 08.45.
Regnkaos under F1 i Kina – och Lando Norris slår tillbaka.
Med första startposition. Strax före Lewis Hamilton.
Trots ytterligare en gräsbrand under sprintkvalet var det regnet som bestämde förutsättningarna till sprinten inför F1 i Kina. Under den andra kvalomgången kom regnet in över banan i Shanghai vilket gjorde att bland annat Mercedes George Russell missade SQ3. I den sista kvalomgången tilltog regnet och flera förare hade stora problem.
– I den här typen av förhållanden måste man ta stora risker och det lyckades. Det var inte en perfekt kval, men jag är nöjd och lite överraskad, säger Lando Norris när han intervjuvas av F1 efteråt.
– Regnet bara ökade, jag brände de två första varven och insåg att jag behövde sätta allt i sista. Jag var lite nervös, men det är också roligt när man måste ge allt.
Kaos under sprintkvalet till F1 i Kina
Norris var 1,2 sekunder före MercedesLewis Hamilton i den sista kvalomgången, SQ3 inför F1 i Kina, sedan han fått tillbaka en varvtid som först strukits för att han var utanför banan. Bakom honom överraskade Hamilton med sin bästa kvalplacerig i år. Fernando Alonso, Aston Martin slutade trea före Max Verstappen, Red Bull som fick två tider strukna. Jag är lite spänd på om Alonso kan plocka den där segern han längtar efter…. Resultat sprintkval.
Nu väntar en sprint natten till lördag, 100 km där det mycket väl kan regna.
– Det finns en regnrisk i morgon, men jag tycker att vi är i en bra positon. Bilen funderar bra i både torrt och blött underlag. Den känns bra och jag känmer mig också i bra form, säegr Lando Norris.
Han har fortfarande inte vunnit något race och tar han seger i morgondagens sprint blir det en seger – men inte någon GP-seger. En sådan delas först ut på söndag och i morgon lördag genomförs också ett kval till söndagens GP. Notera att varken Norris, Hamilton eller Alonso har vunnit någon F1-sprint, Max Verstappen har däremot sju sprintsegrar.
I morgon lördag är det alltså sprint klockan 05.00 och kval klockan 09.00. Det är alltså en förändring av formatet, sprint först för att sedan GP-kvalet ska ligga på samma tid som vanligt.
Jag finns med er i F1-live. Vårt virtuella F1-vardagsrum.
Kort inför F1 i Kina
Vi snackade lite om Williams i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan och jag funderade över lite hur lång tid som Williams ägare har tålamod med teamchef James Vowles och föraren Logan Sargeant. I dag försvann båda Williams bilar SQ1 inför F1 i Kina. De klarade sig inte över den första kvalomgången, men de klarade sig utan krascher och det är väl positivt för stallet som inte har något extra chassi.
Inte heller Yuki Tsunoda tog sig vidare, han fick se sig slagen av Daniel Ricciardo. Det hör inte till vanligheten.
Notera att det är en ändring i Formel 1. Stallen får ta bilarna UR Parc Ferme efter sprinten och göra förändrignar INFÖR GP-kval och GP som körs på söndag.
Det har varit mycket snack om asfalten och däcken, asfalten har målats med en beläggning för att den ska hålla längre, detta visste inte Pirelli om. Vilket kan tyckas lite märkligt.
Men lite mer om förarnas oro inför helgen och däcken läser du här.
Senast F1 körde i Kina var 2019, innan pandemin, innan det senaste regelverket antogs och med mindre hjul.
Felix Rosenqvist vann 250 000 dollar – de ska gå till höstens bröllop. Nu jagar han nästa pallplats och poäng i IndyCar.
– Long Beach är den bana jag är minst orolig för, säger han.
Tredjeplatsen i $1 Million Challenge på The Thermal Club i Kalifornien satt bra för nyförlovade Felix Rosenqvist. Han körde in runt 2,5 miljoner kronor – och pengarna ska gå till höstens stora begivenhet.
– Det blir bröllop i september och det är dyrt att gifta sig, skrattar han.
Den insatsen är nu lagd åt sidan, men Rosenqvist är ändå positiv inför helgens stadslopp i IndyCar. Han var snabb redan under premiären i St Petersburg och även om han inte fick några poäng för tredjeplatsen senast så gav det honom ett bättre självförtroende. Nu är han sjua i IndyCar och tillsammans med det nya teamet Meyer Shank Racing har han överraskat.
– Hela teamet har gjort ett bra jobb så här långt, och vi har lärt oss mycket under inledningen av säsongen, säger Felix Rosenqvist.
– Nu är vi tillbaka i det ordinarie mästerskapet med ett vanligt tävlingsformat, och vi är mycket bättre förberedda nu än vi var för en månad sedan. Vi tror att vi har ett bra paket för Long Beach, en stadsbana precis som St. Pete, och goda chanser att fortsätta på den inslagna vägen.
Felix Rosenqvist: Hittat en bra balans
Hans team har ett tekniskt samarbete med Andretti Global, där Marcus Ericsson numera tävlar. Det teamet var etta och tvåa på banan i fjol, medan Ericsson var trea.
Rosenqvist, som kvalat in i första startled vid årets två första tävlingar, har tagit sig till det sista kvalsegmentet “Fast 6” vid två tillfällen de tre senaste åren och känner sig trygg.
– Det har varit en väldigt problemfri inledning. Vi har fått en bra relation, jag och teamet, även på ett personligt plan och det är viktigt i ett mindre stall, säger han.
– Jag känner att jag har hittat en bra balans. Mår bra i livet, trivs bra på banan med både teamet och bilen.
Även Marcus Ericsson och Linus Lundqvist står på startlinjen i helgen. Ericsson stod på pallen på Loncg Beach i fjol.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
Fredag 19 april
Fri träning 1: 23.50-01.05
Lördag 20 april
Fri träning 2: 17.25-18.25
Kval: 20.25-21.55
Söndag 21 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45
Du kan följa helgen på V Sport Motor, Viaplay eller Indycarlive.com
Mer intresserad av F1? Det är sprint i helgen och du följer passen i F1 Live, från sprintkval till GP med mina livekommentarer.
Här hittar du fakta och statistik inför helgens race, F1 i Kina.
Här kan du också lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackar om Mercedes kräftgång, hur länge Williams ägare har tålamod och Fernando Alonso. Bland annat.
En samling exklusiva klockor som har tillhört den tidigare F1-mästaren Michael Schumacher ska säljas.
Auktionen väntas ge familjen närmare fyra miljoner dollar.
Letar du efter en ny klocka? Nu har du chansen att bli ägare av en av de klockor som Michael Schumacher använde under sin karriär i Formel 1 – men det kostar…. Hans privata klocksamling ska auktioneras ut av auktionshuset Christie’s i Geneve den 13 maj. De räknar med att få in upp till 4 miljoner dollar, eller mer än 40 miljoner kronor i dagens penningvärde.
Där finns flera fina och mycket unika klockar, varav ett par är personliga presenter till Schumacher. Stjärnan i samlingen är en unik Vagabondage 1 i platina, som beställdes av Jean Todt, tidigare stallchef hos Ferrari.
Schumacher fick klockan av Todt julen år 2004, samma år som han vann sin sista VM-titel. Den är specialbeställd hos den klockdesignern François-Paul Journe och innehåller symboler som representerar den tyska förarens världsmästartitlar, hans hjälm design och Ferraris emblem med det stegrande häst.
Klockan han även en ingravering, en dedikation från Todt till Schumacher och Christie’s uppskattar att klockan kan dra in mellan 1,2 och 2,2 miljoner dollar (11,2 och 20,0 miljoner kronor).
Köp en klocka – ägd av Michael Schumacher
I samlingen finns ytterligare en julklapp från Todt till Schumacher. Det är en personlig Audemars Piguet, som Schumacher fick i julklapp 2003. Den hyllar de sex VM-titlarna han hade då och innehåller även en bild av hans röda racinghjälm från den tiden. Värdet är uppskattat till mellan 2 och 3 miljoner kronor.
En tredje klocka är en Rolex Daytona Paul Newman, som tillhörde Schumacher och vars uppskattade värde ligger mellan 2,15-4,12 miljoner kronor.
– Christie’s tackar familjen Schumacher för deras förtroende och deras önskan att dela dessa mästerverk av klockmakarkonst med andra passionerade samlare runt om i världen, säger Remi Guillemin, chef för klockavdelningen på Christie’s i Europa och USA, enligt lmotorsporttotal.com.
– Vi är stolta över att kunna presentera dessa ikoniska och unika klockor som tillhört en av de mest kända Formel 1-legenderna. Ett extraordinärt ögonblick både för klockentusiaster och för fans av Formel 1.
Formel 1 är just nu i Kina för årets första sprint. Du kan följa tävlingshelgen i vår målservice F1-live. Helgen sänds också på Viaplay.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.